Miyazaki: ‘ik werkte liever aan een nieuwe game’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Miyazaki: ‘ik werkte liever aan een nieuwe game’

Hidetaka Miyazaki mocht de opvolger van Dark Souls maken, maar kreeg van Sony Computer Entertainment de kans om aan een nextgen game te beginnen. Miyazaki zag zijn kans schoon en brengt ons Bloodborne.

In 2012 gingen de geruchten dat Hidetaka Miyazaki, maker van Demon’s Souls en Dark Souls, was begonnen met het werken aan de opvolger van Dark Souls. Die geruchten bleken niet waar te zijn, want hoewel Miyazaki aan de opvolger van Dark Souls mocht werken, wilde Sony Computer Entertainment dat hij ging werken aan een nieuwe game voor nieuwe hardware. Miyazaki kon dit verleidelijke aanbod natuurlijk niet weigeren.

“In 2012, voordat de PlayStation 4 ook maar was aangekondigd, kwam Sony Computer Entertainment Japan (ESCJ) op me af met de vraag of ik geïnteresseerd was om een volledig nieuwe game te maken op nextgen hardware. Ik merkte een bepaalde druk vanuit SCEJ voor die nieuwe game, maar voor een ontwikkelaar is nieuwe, sterkere hardware iets wat je niet af kan slaan.”

De Dark Souls-serie wordt gekenmerkt door de genadeloze moeilijkheidsgraad en de donkere, gotische graphics. Bloodborne kent ook een donkere sfeer, maar zal een meer Victoriaanse of Steampunk-look krijgen, waardoor de game zich later afspeelt dan de Souls-serie.

“We wilden een nieuw combat-systeem waarin de actie meer actief is dan de steekspellen die in de Souls-serie te vinden zijn. Daarom stapten we over op pistolen, al wilden we ervoor zorgen dat de game geen shooter zou worden. Vandaar de keuze voor het Victoriaanse tijdperk: pistolen bestonden, maar waren nog primitief.”