Miyamoto legt uit waarom Zelda-games zo vaak worden uitgesteld
Voor fans van de Zelda-franchise is het zonder enige twijfel een van de grootste minpunten aan de serie: de releasedatums. Het uitstellen van een Zelda-game door Nintendo is in de loop der jaren namelijk meer regel dan uitzondering gebleken. Maar dat heeft wel een goede reden volgens Shigeru Miyamoto van het Japanse bedrijf.
De reden van uitstel is in vrijwel alle gevallen identiek, zo pleit Shigeru Miyamoto. Volgens hem is het niet halen van de originele releasedatum te wijten aan de vernieuwing die zij iedere game mee willen geven. Daardoor is het gewoon lastig in te schatten hoeveel tijd het in beslag neemt de beoogde vernieuwingen in de games te implementeren. Producent Eiji Aoumana is het roerend eens met de uitspraken van Miyamoto.
Iedere keer dat wij ons storten op een nieuwe Zelda-game willen we deze zo snel mogelijk op de markt brengen zodat iedereen het kan spelen en ervaren. Echter willen we iedere keer weer met iets vernieuwends komen en is het lastig in te schatten hoeveel tijd het kost om zoiets in de game te verwerken.
In tegenstelling tot veel andere grote titels van Nintendo lijkt het bij de Zelda-franchise een gewoonte te zijn dat een game niet uitkomt op de originele releasedatum. Ga maar na, The Legend of Zelda: Ocarina of Time zou in 1997 het levenslicht moeten hebben gezien, maar kwam pas een jaar later. The Wind Waker en Twilight Princess werden ook beide met een jaar uitgesteld. Het verhaal rondom Breath of the Wild is inmiddels wel bekend, in plaats van een release in 2016 zal de game pas het komende jaar verschijnen.