Microtransacties lijken EA geen windeieren te leggen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Microtransacties lijken EA geen windeieren te leggen

Microtransacties lijken een uiterst lucratieve manier van geld verdienen te zijn, vooral bij EA. Tegenover investeerders was EA’s CFO Blake Jorgensen behoorlijk open over de extra inkomsten die EA gegenereerd heeft uit deze bron, en de cijfers liegen er niet om. In een fiscaal jaar weet EA namelijk meerdere nullen onder de streep over te houden, te danken aan microtransacties en digitale content.

EA zelf is er best trots op, en als commercieel bedrijf mag je dat ook best zijn, maar de dikke winsten die EA lijkt over te houden aan microtransacties weten ook gelijk de discussie omtrent het fenomeen weer aan te wakkeren. Het zal Jorgensen er niet van weerhouden om mede te delen dat “EA leider is in het leveren van digitale extra content voor games, wat zeer winstgevend is voor het bedrijf”.

Jorgensen trad zelfs in details als het gaat om keiharde cijfers, en zoals eerder gezegd zijn deze niet mals.

“De extra content markt is er een van 1,3 miljard dollar per jaar, waarvan ongeveer de helft Ultimate Team-gerelateerd is.”

Als je het goed uitrekent betekent dat dus dat ruim 650 miljoen dollar wordt gegenereerd door games als FIFA en Madden, franchises die ieder jaar vol trots worden gepresenteerd. Dit maakt meteen duidelijk waarom deze franchises zo belangrijk zijn voor EA en waarom elke uitgever zo hard lijkt in te zetten op microtransacties.