Microsoft: Rare is vrij om te doen wat ze willen
Phil Spencer, de baas van Xbox, heeft gezegd dat Rare niet alleen vrij is om elk project te starten wat ze willen, maar ook dat Microsoft de bejubelde ontwikkelaar nooit heeft gedwongen om exclusief aan Kinect-games te werken.
Het zijn moeilijke tijden voor het fameuze Rare uit Engeland. Niet alleen focust de legendarische ontwikkelaar van onder andere GoldenEye, Banjo-Kazooie en Perfect Dark zich de laatste jaren alleen op Kinect-games; nu blijken die games ook nog eens slecht te presteren in de verkoop en zijn er de afgelopen dagen mensen gedwongen om ontslag te nemen. Samen met het nieuws dat klanten nu de keuze hebben om wel of niet een Kinect te kopen bij hun nieuwe Xbox One, lijkt de toekomst onzeker.
Volgens Phil Spencer heeft niemand Rare ooit gedwongen om exclusief aan Kinect-games te werken: “Rare is bezig met evalueren wat ze gaan doen nu Kinect Sports: Rivals in de winkels ligt. We werken nauw met ze samen om te kijken wat hun volgende project kan worden. Ik moet lachen wanneer mensen beweren dat ik ze “dwing” om dingen te doen. Rare is vrij om elke kans te nemen die ze kunnen. Dat is altijd al zo het geval geweest en het is een mooie ervaring om te kijken wat hun volgende game zal worden.”
Het moge duidelijk zijn dat Rare op eigen initiatief heeft gekozen voor de Kinect-games, al blijft het een vreemde keuze om te maken. Waarom een game als Kinect Sports maken als je ook aan een nieuwe Banjo-Kazooie, Conker of Perfect Dark zou kunnen beginnen?