Microsoft praat over omstreden indie-clausule

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Microsoft praat over omstreden indie-clausule

Een woordvoerder van Microsoft heeft zich uitgelaten over hun ‘launch parity’-clausule bij het ID@Xbox programma. Indie-ontwikkelaars zijn verplicht hun games minimaal gelijktijdig op de Xbox One te lanceren als op andere platformen, mochten ze hun games willen uitbrengen op de console van Microsoft. Microsoft zal de situatie per geval bekijken en waar mogelijk uitzonderingen maken.

“Ons doel is niet om het leven van indie-ontwikkelaars zuur te maken”, zegt een woordvoerder van Microsoft in gesprek met Edge. “Als het voorkomt dat ontwikkelaars een tijdelijke exclusieve deal hebben gemaakt met een andere uitgever, dan kunnen we daar een uitzondering voor maken. Ik raad diegene dan aan om contact met ons op te nemen.”

Nederlander Rami Ismail van Vlambeer voert al een tijdje campagne tegen Microsoft’s clausule. “De mogelijkheid om te lanceren op een platform betekent niet dat ontwikkelaars zomaar een dergelijke clausule accepteren. Nu werkt Microsoft ontwikkelaars tegen die zich er beter bij voelen om eerst op de PS4 te lanceren, omdat ze bijvoorbeeld bekend zijn met Sony’s development kit.”

Rami Ismail werkt momenteel met Vlambeer aan hun game Nuclear Throne voor de PS4 en Xbox One, maar Ismail voelde zich geforceerd nog snel een exclusiviteitsdeal te sluiten met Sony om hun game als eerste op de PS4 uit te brengen. “We hebben liever dat Microsoft ons niet alleen de mogelijkheid geeft om onze games zelf op hun platform uit te geven, maar ook wanneer en in welke volgorde we dat zelf willen. Wij blijven bij Microsoft aandringen om de clausule te laten vallen en hopen dat elke andere ontwikkelaar hetzelfde doet.”

Ondanks veel kritiek heeft Microsoft ook veel support voor hun ID@Xbox platform. Binnenkort verschijnen Nutjitsu en Worms Battlegrounds, welke dus gelijktijdig op zowel de Xbox One als PS4 zullen verschijnen. Ontwikkelaars Double Fine, Crytek, Hidden Path en nog vele andere hebben zich al aangesloten bij Microsoft’s indie-platform.