Microsoft pakt Halo Online met harde hand aan

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Microsoft pakt Halo Online met harde hand aan

Fans van de Halo-serie konden de eerste twee Halo-games al spelen op de pc, maar latere delen waren alleen te spelen als exclusieve titel op de consoles van Microsoft. ElDowrito gaf de pc-gamers de mogelijkheid om de multiplayerversie van Halo 3 en delen van Halo 4 te spelen via hun mod: Halo Online. Nu blijkt echter dat Microsoft hier niet erg blij mee is.

In de afgelopen twee weken zagen we hoe Halo Online vanuit het ogenschijnlijke niets opdook en populair werd bij streamers en andere content creators. Microsoft is sinds twee dagen geleden begonnen om DMCA-claims te plaatsen bij deze content creators en zijn ook het gesprek aangegaan met ElDowrito. Het resultaat is nu dat Halo Online niet geschrapt wordt, maar de verdere ontwikkeling van de mod wordt wel op stop gezet. Dit laat 343 Industries weten in een blogpost, maar ze geven ook aan dat de situatie wat complexer is dan we allemaal dachten.

In 2014 was 343 Industries namelijk zelf bezig aan de ontwikkeling van Halo Online, samen met Sabre Interactive. De game moest origineel exclusief in Rusland uitkomen, maar ruim een jaar na het starten van de ontwikkeling werd deze geschrapt. In de jaren hierna zijn de gamefiles via een nog onbekende manier in de handen gekomen van ElDowrito, die ervoor zorgde dat de game overal te spelen werd. Ook toen werd ElDowrito op de vingers getikt via DMCA. Dit bleek echter niet te baten, omdat de ontwikkelaar toch verder ging met het ontwikkelen van de mod. Vooralsnog is het niet duidelijk of Microsoft verdere actie gaat ondernemen voor het beschermen van hun IP.