Microsoft geeft duidelijkheid over extra rekenkracht Xbox One

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Microsoft geeft duidelijkheid over extra rekenkracht Xbox One

Nu de Kinect niet meer verplicht inbegrepen zal zijn bij een Xbox One, weten we dat er meer rekenkracht beschikbaar zal komen. Microsoft heeft bekend gemaakt wat de gevolgen zijn van deze tien extra procent rekenkracht op de GPU van de console.

Ontwikkelaars kunnen er vanaf heden voor kiezen om het extra vermogen van de console in te zetten voor de game, in plaats van deze te reserveren voor de Kinect. Hierdoor kunnen er bijvoorbeeld meer frames per seconde worden gegenereerd, kan er een hogere resolutie behaald worden of kunnen er meer spelers op het scherm getoverd worden.

Na de aankondiging over de extra vrijgekomen rekenkracht vroegen ontwikkelaars zich wel af of de Kinect op dat moment helemaal niet meer gebruikt kon worden. Volgens Microsoft kan er voor worden gekozen wanneer de extra tien procent wordt gebruikt. Wanneer dit het geval is, worden de diepte en infraroodsensoren uitgeschakeld. Als de ontwikkelaar dit optimaal gebruikt kan er dus geschakeld worden tussen de functies van de Kinect en de extra rekenkracht.

De spraakcommando’s, die ook met Kinect gemaakt kunnen worden, kunnen wel altijd gebruikt blijven worden tijdens het spelen. Volgens Microsoft zijn er door deze wijzigingen een ‘flexibel’ systeem gemaakt, dat de GPU-kracht op de juiste wijze kan verdelen. Ontwikkelaars kunnen nu namelijk zelf de kracht van de console verdelen. Door de nieuwe mogelijkheden zou onder andere Bungie er voor hebben gekozen om Destiny ook op de Xbox One op 1080p te laten draaien, al is het op 30 frames per seconde.