Metal Gear Survive
Het fenomeen Metal Gear Solid had de laatste tijd flink wat controverse om zich heen, nadat bedenker Hideo Kojima ontwikkelaar Konami had verlaten. Toen ook nog bekend werd gemaakt dat er een alternatieve versie genaamd Metal Gear Survive werd ontwikkeld, was de wereld te klein voor de vele boze fans. Weet Konami met deze nieuwe Metal Gear-toevoeging de serie te redden of sterft deze een langzame, pijnlijke dood?
De eerste beelden van Metal Gear Survive waren destijds niet de beelden waar de fans op zaten te wachten. Konami liet namelijk beelden zien van een vrij matige en eentonige co-op-ervaring waarin je massa’s zombies afslacht, terwijl je je basis beschermt. Hetgeen dat getoond werd was niet verrassend en Konami beloofde ons dat we ook een goede singleplayer voorgeschoteld zouden krijgen. Helaas bleef het vooral bij grootspraak en kwam het niet echt van de grond.
Metal Gear wat?
In Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain kregen we een bijna filmisch verhaal voor onze kiezen en hoewel de franchise ook vaak genoeg absurde uitstapjes maakt, wist het wel indruk te maken. Zo werden in deel vijf uit het niets zombies en wormgaten geïntroduceerd en werd daar absoluut niks mee gedaan, waardoor je als speler dit hele gebeuren alweer snel was vergeten. Metal Gear Survive gaat juist aan de slag met deze elementen en heeft een verhaal geschreven rondom deze gebeurtenissen. Het geheel voelt een beetje knullig aan en je zou dit dan ook eerder verwachten op een of ander stoffig forum waar puisterige pubers dagenlang hun fantasieën over de Metal Gear Solid-reeks hebben zitten typen.
In Survive kom je in de alternatieve wereld genaamd Dite terecht. Deze bizarre wereld is bezaaid met zombie-achtige wezens die in plaats van hoofden een soort rode kristallen hebben. Oja, ze bemoeien zich ook nog eens met de Vietnamoorlog die op dat moment gaande is. Dit alles wordt bloedserieus verteld en voelt soms erg geforceerd aan. Desondanks ben je wel benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Na het creëren van je eigen personage krijg je een vrij lang introfilmpje voorgeschoteld met dialogen die zo in een foute jaren 80-film kunnen.
Rookgordijn
Hoewel we van de Metal Gear Solid-reeks gewend zijn om stealth en wapens te gebruiken, is dit in Survive net even anders. De focus is gelegd op directe melee-aanvallen waardoor je vaak binnen handbereik bent van de zombies. Je zult dan ook vooral in het begin veel gebruikmaken van knuppels, machetes of speren. De game laat je namelijk de vele hekken in het spel als verdediging gebruiken. Staat een zombie eenmaal aan de andere kant van het hek, dan steek jij snel je speer erdoor om hem om te leggen. Het geheel werkt niet heel snel, maar gaat je regelmatig uit benarde situaties redden. Het enige nadeel is dat wanneer je uiteindelijk wapens vindt om zombies op een afstand neer te maaien, het verschil aan kracht zo groot is, dat je uiteindelijk weinig meleewapens zult gebruiken.
Toch komt er in Metal Gear Survive genoeg stealth gameplay aan bod. In de zogeheten Dust, een soort dichte mist, krioelt het van de zombies en moet je dus vaak de beste route naar je doel zien te vinden. Je doel vinden is door het slechte zicht en het missen van een kaart erg lastig. Het enige waar je je aan vast kunt houden, zijn de lichtbakens van belangrijke punten. Doordat belangrijke punten worden beschermd door tientallen zombies, moet je dus snel een keuze qua route maken. Voeg daarnaast het langzaam leeglopen van je zuurstoftank, de honger en de dors toe en je probeert regelmatig in paniek een weg uit de Dust te vinden.
En nog een keer…
De game biedt naast het vrij rondlopen ook drie soorten missies aan. De eerste is het verdedigen van je thuisbasis. De tweede laat je een aantal minuten een teleporteermachine verdedigen. Lukt je dit? Dan kun je deze machine als fast travel-locatie gebruiken. De laatste missie is een Salvage-missie waarin drie zombiegolven een mijnconstructie proberen te vernietigen. Aan jou de taak om obstakels zoals hekwerken, mijnen, turrets, blokkades of vallen te plaatsen om de constructie overeind te houden. Vooral in het begin zal dit flink wat spanningen opleveren als je nog maar enkele kogels hebt om een massa aan zombies tegen te houden, maar na enkele keren is de lol hier wel vanaf. Het online gedeelte laat je vooral de Salvage-missies spelen met drie andere spelers. Leuk voor even maar na een tijdje had ik het wel gezien.
Als je van plan bent om nog een extra karakter te maken, dan kun je alvast je portemonnee trekken. Enige tijd geleden werd bekendgemaakt dat een tweede save geld kost. Je zult dus ongeveer negen euro moeten neerleggen om überhaupt een tweede save file te krijgen. De in-game currency (Survival Coins) is alleen te krijgen door echt geld neer te leggen of door dagelijks in te loggen. Dit houdt in dat je 34 dagen achter elkaar moet inloggen om genoeg coins te bemachtigen voor een save file. Je zou denken dat Konami het nieuws in de gaten heeft gehouden de afgelopen maanden om boze fans te ontwijken. Ik vind het ronduit belachelijk dat je voor een save file geld moet betalen, want dit verwacht je eerder in een gratis game.
Vreetbeer
We moeten het ook even hebben over het survival aspect waar de gametitel naar refereert. Het laten overleven van een karakter is altijd een uitdaging, maar Survive doet er een schepje bovenop. Ik dacht dat ik veel at, maar de hoofdpersoon in Metal Gear Survive spant toch wel de kroon. Je honger en dorst worden bijgehouden op kleine metertjes, waarmee je kunt zien hoeveel procent honger of dorst je hebt. Zodra je hongerpercentage onder de 20 procent komt, gaan allerlei toeters en bellen af en zul je dus snel wat te bikken moeten vinden. In het begin wordt nog netjes aangegeven waar je onschuldige schaapjes kunt vinden, maar daarna zul je toch echt zelf op pad moeten gaan. Het vervelende is dat de respawn rate vrij laag is, waardoor je dus meerdere malen met een knorrende maag door Dite struint. Daarnaast krijgt de hoofdpersoon om de paar meter een vreetkick waar een doorgewinterde feeder jaloers op zou zijn.
Qua drinken werkt het net zoals bij het eten. De hoofdpersoon heeft namelijk vrij snel dorst, waardoor je dus een flinke voorraad op zak moet hebben. Doordat schoon drinkwater vooral in het begin zeldzaam is, zul je regelmatig aan een vies plastic flesje lurken met troebel water erin. Mocht je niet op tijd kunnen eten en drinken, dan gaan je levensbalk en stamina snel naar beneden en zul je sterven wanneer deze op nul komen te staan. Om het geheel nog gezelliger te maken, kun je ook ziektes of verwondingen oplopen die je op tijd moet verzorgen voordat je door een zombie uiteen wordt gereten. Je zult door de snelle daling van je meters dus eerder gefrustreerd raken, dan dat je lekker de wereld kunt gaan verkennen.
Ik merkte dat ik vooral tegen het einde de co-op-modus ging spelen omdat je dan samen met andere spelers kunt communiceren. Samen probeer je door die laatste golf van zombies heen te komen of uit alle macht je basis van de vernietiging te redden. Het is erg jammer dat er maar drie modi zijn die nooit echt veranderen. Daarom zul je dus na enkele keren het gevoel hebben dat je constant hetzelfde aan het doen bent. Dit is jammer, want de co-op-modus van Metal Gear Survive zou de game kunnen redden.
Is Metal Gear Survive echt zo bagger als het deed vermoeden? Het is helaas zo dat, als je een Metal Gear-game had verwacht, je van een koude kermis thuiskomt. Als op zichzelf staande game is de game wel te pruimen. Het is echter zonde dat Konami in deze game qua gameplay op veel vlakken tekortschiet. Het is het allemaal net niet goed uitgewerkt, waardoor de game repetitief wordt en nergens in uitblinkt. Het verhaal is flinterdun en zelfs het co-op-gedeelte valt dood nadat je dit een paar keer hebt gespeeld. Voeg daarnaast het feit toe dat je moet betalen voor een extra save file en je houdt een game over die niet veel om handen heeft. Helaas is het gemis van Hideo Kojima groot en zullen we onze vingers gekruist moeten houden of er in de toekomst een ouderwetse Metal Gear Solid-game op de planning staat.