“Meer CPU beschikbaar voor ontwikkeling op Xbox One”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
“Meer CPU beschikbaar voor ontwikkeling op Xbox One”

Ontwikkelaars hebben beschikking over meer CPU-kracht van de Xbox One, zo blijkt uit onderzoek van de laatste SDK’s, oftewel Software Development Kits. Dit heeft Eurogamer’s Digital Foundry bekend gemaakt.

De SDK werd eerder deze week uit de doeken gedaan door een hackersgroep genaamd H4LT, die claimden dit voor “creativiteits- en onderzoeksredenen” te hebben gedaan. Digital Foundry dook nog eens wat dieper in de materie en constateerde het volgende.

“Waar voorheen twee van de acht rekenkernen van de CPU gereserveerd werden voor achtergrondprocessen, kan men nu 50 tot 80 procent van de zevende kern benutten. Gezien de PlayStation 4 nog steeds op zes van de acht rekenkernen draait, kan dat verklaren waarom sommige games die in Q4 van 2014 werden uitgebracht soepeler draaide op de Xbox One”, aldus Digital Foundry.

Het benutten van deze zevende kern heeft wel een keerzijde. Zo zullen stemcommando’s en sommige functies van de Kinect 2.0 in games niet meer beschikbaar zijn. Ook bestaat het risico dat systeemgerelateerde stemcommando’s alle andere taken van de zevende kern zullen overheersen, wat gauw de helft van de rekencapaciteit van de kern is. Dit zou potentieel voor conflicten kunnen zorgen.