Mass Effect: Andromeda

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Mass Effect: Andromeda

Op 6 maart 2012 kwam er een einde aan een van de meest indrukwekkende trilogieën. Op deze dag verscheen namelijk het laatste deel in de Mass Effect-reeks met als hoofdkarakter Commander Shepard. Gelukkig stopte de franchise daarmee niet. Over iets meer dan een maand mogen we namelijk aan de slag met het vierde deel, oftewel Mass Effect: Andromeda. Wordt het net zo’n spektakel als haar voorgangers?

Wat belangrijk is om te melden, is dat het verhaal met Shepard echt voorbij is. Om dit duidelijk te maken, heeft ontwikkelaar BioWare een aantal stappen genomen. Om te beginnen speelt de game zich ongeveer 500 jaar na de gebeurtenissen van Mass Effect 3 af. Daarnaast speelt het spel zich niet meer af in ons Melkwegstelsel, maar in het nabijgelegen Andromedastelsel. Het is de bedoeling dat de verschillende rassen die je in de eerdere games zag, hier een nieuwe samenleving opbouwen. Dit als preventie tegen de gevreesde Reapers. Om het verhaaltechnisch nog wat ingewikkelder te maken, is dit project van kolonisatie in gang gezet tussen Mass Effect 2 en 3. Hierdoor zullen er voor de fans nog wat herkenbare verwijzingen inzitten.

Voor de nieuwkomers

Hiermee doet BioWare aan wat fanservice, maar het maakt de game tegelijkertijd heel interessant voor nieuwkomers in de serie. Je hoeft namelijk geen van de games te hebben gespeeld om met dit vierde deel aan de slag te kunnen. Commander Shepard is dan ook vervangen door Scott en Sara Ryder. Ook in Andromeda is er dus de keuze uit een mannelijk of vrouwelijk karakter. De twist hierbij is dat je het andere karakter in-game tegenkomt. Kies je er dus voor om de hele game met Sara te spelen, dan kom je Scott zo nu en dan tegen. Dit komt doordat de personages tweeling zijn. Hoe groot de rol van de ander in de game is, lijkt aan ons om te ontdekken. Op dit moment zijn daar nog geen uitspraken over gedaan.

Mass Effect: Andromeda 
 Pixel Vault

Een ander verschil met de eerdere trilogie is de status die je als karakter hebt. BioWare heeft al aangegeven dat dit afwijkt van de heldenstatus van Shepard. In deze game bouw je alles vanaf de grond af op. Dit komt omdat je de rol van vader Alec inneemt. Waarom je deze rol overneemt en waardoor Alec Ryder hem precies is kwijtgeraakt, is nog niet bekend. In het verhaal wordt hier uiteraard dieper op ingegaan. Wat al wel duidelijk is, is dat Alec een Pathfinder was van het menselijke ras. De Pathfinders zijn de mensen die de nieuwe samenleving moeten stichten in het Andromedastelsel.

Nieuwe voertuigen

Wat verder zichtbaar werd in de trailers, is het nieuwe ruimteschip dat de thuisbasis vormt voor de missies. De Normandy is hierbij ingeruild voor de Tempest. Met dit schip moeten we overigens geen epische ruimtegevechten verwachten. Het schip bevat namelijk geen grote wapens aan de buitenkant en heeft geen heavy armor. Het schip is daarentegen wel ontzettend wendbaar en snel. Deze snelheid roept vooral veel vraagtekens op naar de grootte van de map, aangezien het schip dertien lichtjaar per dag kan afleggen. Verder kent het schip dezelfde afdelingen als de Normandy. Hier zullen we dus opnieuw een ziekenboeg, wapenopslag, laboratorium en dergelijke vinden.

De opslagruimte is hierbij uitgebreid met een nieuw voertuig. Dit is een voertuig dat te gebruiken is op het land en draagt de naam Nomad. Dit voertuig is tot op zekere hoogte te vergelijken met de Mako uit Mass Effect 1. Het lijkt er dus op dat er op het land ook weer grote stukken afgelegd moeten worden en de Nomad is daarbij je vriend. Dit voertuig kan namelijk ook grotere afstanden afleggen dan de Mako. De ontwikkelaar heeft het al aangegeven, maar dit lijkt een bevestiging te worden dat de game nog meer open wereld is.

Mass Effect: Andromeda 
 Pixel Vault

Levendige wereld

De game kent ook nieuwe rassen die voor meer diversiteit en meer leven in de wereld moeten zorgen. Daarnaast zijn vrijwel alle rassen uit de eerdere delen ook aanwezig in de game. Zo zie je onder andere de mensheid, Turians en Krogans terug, maar is er ook plaats voor nieuwe rassen. Elk van deze rassen heeft een eigen karakter. Zo zijn de Angara’s een redelijk vredelievend ras. De Remnants zijn dan weer redelijk mysterieus en de Kett zijn oorlogszuchtig. Wat precies de verhouding gaat zijn tussen deze rassen en jouw rol daarin wordt waarschijnlijk pas duidelijk wanneer we zelf aan de slag mogen met de game.

Dat geldt eigenlijk met veel dingen in de game. Zo geeft BioWare maar mondjesmaat wat informatie vrij. Om het af te ronden nog twee zaken waarvan we niet weten hoe ze uit gaan pakken, maar die wel zijn aangekondigd. Om te beginnen is het Paragon/Renegade-systeem uit de game gehaald. Hierdoor ben je dus niet meer specifiek goed of slecht. Hopelijk draait dit verhaaltechnisch uit op de ijzersterke keuzes zoals in The Witcher 3, waarin zaken niet per se goed of slecht zijn, maar altijd twee kanten hebben. Of dit daadwerkelijk zo is, is nu nog niet duidelijk. Waar wel duidelijkheid over is gegeven, zijn de zogenaamde loyaliteitsmissies. Je mag weer samen met een handlanger op pad om missies voor hem of haar uit te voeren. Hierdoor krijg je meer achtergrondverhaal en meer diepgang in het karakter. Wanneer al deze zaken net zo goed zijn uitgewerkt als in de originele trilogie, moet het goedkomen met Mass Effect: Andromeda.

Ben je benieuwd naar het eindresultaat van de game? Houd dan Pixel Vault in de gaten voor de review. Mass Effect: Andromeda ligt 23 maart in de winkels en verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.