Mass Effect: Andromeda wordt geen open world-game

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Mass Effect: Andromeda wordt geen open world-game

Vanwege de structuur van de game speculeerden velen of Mass Effect: Andromeda een open world-game ging worden. De Nomad paste natuurlijk perfect in dit beeld. Ook het nieuws over dat BioWare in ieder geval voor de sidequests naar The Witcher 3 keek, hielp mee met deze gedachte. Producent Michael Gamble heeft nu duidelijk gezegd dat dit niet het geval is.

Hoewel Mass Effect: Andromeda spelers wel de vrijheid biedt om te exploreren, is dit ook waar het bij blijft. Volgens Gamble past de game niet in de traditionele vorm van het concept ‘open world’. Mass Effect: Andromeda berust zich dan ook vooral op het exploratie-gedeelte: een ‘exploration-based game’ noemt Gamble het. Het feit dat het zich alsnog vooral op het verhaal focust, is wat het volgens Gamble geen open world-game maakt.

Het feit dat je op ontdekkingsreis door de ruimte en op planeten kunt, maakt dit nog geen open world-game van Mass Effect: Andromeda. De exploratie is namelijk om het verhaal zelf gebouwd, wat de kern van de game blijft. Zoals we gewend zijn van eerdere Mass Effect-games is dit verhaal gebaseerd op min of meer lineaire momenten. We weten nu in ieder geval dat we geen Grand Theft Auto in de ruimte moeten verwachten.