Marvel vs. Capcom: Infinite

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Marvel vs. Capcom: Infinite

De Marvel vs. Capcom-serie roept bij mij in eerste instantie altijd dezelfde vraag op als het tijdschrift Arts & Auto: “Wat is precies de connectie?” Tijdens het spelen van Marvel vs. Capcom: Infinite verdwijnt deze vraag echter naar de achtergrond. Het enige dat me dan nog bezighoudt is hoe ik met Arthur het beste Doctor Strange een lans door zijn kop kan gooien.

In Marvel vs. Capcom: Infinite gaan de helden uit het Marvel-universum alweer voor de zesde keer op de vuist met de Capcom-strijders. In dit nieuwste deel uit de serie voegt Capcom een aantal nieuwe elementen toe aan de bekende formule. Zo zijn de gevechten niet langer drie tegen drie, maar twee tegen twee. Bovendien voegen de Infinity Stones een nieuwe dimensie toe aan de gevechten en bevat Infinite als eerste game in de serie een heuse Story Mode.

Twee tegen twee

De meest in het oog springende verandering die Capcom in Marvel vs. Capcom: Infinite doorvoert, is het laten varen van de drie tegen drie gevechten. Voortaan zijn de gevechten twee tegen twee. Dit zorgt ervoor dat de gevechten wat sneller verlopen. De puristen zullen wellicht rouwen om het verlies aan diepgang dat gepaard gaat met de kleinere teams, maar voor de nieuwkomers werkt dit systeem toegankelijker. Je hoeft immers maar twee personages goed onder de knie te hebben om een goed functionerend team neer te zetten.

Marvel vs. Capcom: Infinite 
 Pixel Vault

Een daarmee gepaard gaande verandering is dat het niet langer mogelijk is om ondersteunende aanvallen uit te voeren vanaf de zijlijn. In plaats daarvan werkt Infinite met een actief tag-systeem. Dit stelt spelers in staat om tijdens een combo te wisselen van personage om de combo met dat personage af te maken. Zo kun je bijvoorbeeld Zero inzetten voor een vlugge combo om net voor het einde over te schakelen naar Thanos om je tegenstander een  gruwelijke genadeklap uit te delen.

Geen X-Men

Met de dertig verschillende personages die er in Marvel vs. Capcom: Infinite beschikbaar zijn, is het niet moeilijk om interessante teams samen te stellen. De combinaties van personages die met elkaar vechten worden al snel vrij bizar. Laat bijvoorbeeld Gamora en Mike Haggar het samen opnemen tegen Mega Man X en Hawkeye. Het kan allemaal en ieder personage heeft zijn eigen speciale aanvallen. Zo kan Rocket Raccoon de hulp inroepen van Groot en kan Spider-Man zijn vijanden tijdelijk onschadelijk maken door ze in een spinnenweb te wikkelen.

Marvel vs. Capcom: Infinite 
 Pixel Vault

Hoewel er op de hoeveelheid personages weinig is aan te merken, is het jammer dat er geen enkel lid van de X-Men zijn of haar opwachting maakt. Ook is het teleurstellend dat er geen extra strijders vrij te spelen zijn. Vooral omdat bijvoorbeeld Black Panther wel in de Story Mode voorkomt, had ik verwacht de koninklijke held ergens tijdens het verhaal te kunnen ontgrendelen. In plaats daarvan komen personages als Black Panther, Winter Soldier, Sigma en Monster Hunter later als DLC beschikbaar. Het blijft jammer dat er tegenwoordig voor extra karakters betaald moet worden.

Infinity Stones

De nieuwe toevoeging waar Marvel vs. Capcom: Infinite zijn naam aan dankt, zijn de Infinity Stones. Deze krachtige stenen zijn bekend geworden dankzij het Marvel Cinematic Universe en kunnen in Marvel vs. Capcom: Infinite op verschillende manieren gebruikt worden. Voordat een gevecht begint, kies je naast je twee vechters ook een Infinity Stone. Je kunt hierbij kiezen uit Mind, Soul, Reality, Power, Time en Space.

Je gekozen Infinity Stone zorgt er in de eerste plaats voor dat je personages een speciale aanval uit kunnen voeren. Zo zorgt de Power Stone voor een krachtige aanval waardoor je tegenstander achteruit gelanceerd wordt, terwijl je met de Soul Stone HP van je tegenstander kunt absorberen. Verschillende Infinity Stones werken heel goed in combinatie met bepaalde personages, waardoor je er goed aan doet te experimenteren. Zo kun je met de Time Stone teleporteren, wat erg goed werkt met trage, maar sterke personages als Thanos en The Hulk.

Marvel vs. Capcom: Infinite 
 Pixel Vault

Een andere toepassing van de Infinity Stones is de Infinity Storm. Deze kun je activeren wanneer je Infinity-meter vol is en zorgt voor een speciale boost voor je personages, of een nadeel voor je tegenstanders. Zo zorgt de Infinity Storm van de Soul Stone ervoor dat je tijdelijk met allebei je personages tegelijk kunt vechten, waarbij een personage dat al K.O. was een beetje HP terugkrijgt. De Infinity Storm van de Space Stone zorgt er dan weer voor dat je tegenstander vastgezet wordt in een kubus, waardoor zijn bewegingsvrijheid ernstig wordt ingeperkt. De Soul Stones en hun verschillende toepassingen zorgen voor een extra laag aan diepgang in het vechtsysteem.

Verschillende modi

Met al die verschillende strijders en Infinity Stones verwacht je ook een uitgebreid aantal modi om je vaardigheden en teamsamenstellingen in te testen. Gelukkig stelt Marvel vs. Capcom: Infinite wat dat betreft niet teleur. Offline kun je de pittige Arcade Mode doorlopen, speciale combo’s onder de knie krijgen in de Mission Mode, of een los potje knokken tegen de AI of een vriend naast je op de bank.

Ook online zijn er voldoende mogelijkheden. Er is een ranking-systeem dat ervoor zorgt dat je tegenover tegenstanders komt te staan die qua niveau ongeveer met jou overeenkomen. Als je genoeg wedstrijden wint, stijg je op de ranglijst.  Als je zin hebt om een casual potje online te spelen, zonder dat dit invloed heeft op je ranking, dan is dit ook mogelijk. Op die manier kun je online je vaardigheden met een nieuw personage testen, zonder dat dit een nadelige invloed heeft voor je ranking.

Marvel vs. Capcom: Infinite 
 Pixel Vault

Om ervoor te zorgen dat beginners niet meteen in het diepe worden gegooid, is er de Beginner’s League. Hier kunnen alleen spelers in de laagste twee rangen aan deelnemen. Door in deze league gevechten te winnen, stijg je op de ranglijst. Op het moment dat je de 13e rang bereikt, dan kun je niet langer deelnemen, maar wordt je geacht klaar te zijn voor de échte competitie.

Geduld is een schone zaak

Na ieder online gevecht heb je de optie om te kiezen voor een rematch. Hierdoor hoef je niet steeds op zoek te gaan naar nieuwe tegenstanders op het moment dat je een fijne sparring partner gevonden hebt. Dit is prettig, al helemaal omdat er op het moment van schrijven nogal eens moeilijkheden zijn met het vinden van een geschikte online tegenstander. Het kwam zelfs een aantal keer voor dat er volgens de matchmaker helemaal niemand beschikbaar was.

Gelukkig is geduld in Marvel vs. Capcom: Infinite een schone zaak, want als je eenmaal een tegenstander gevonden hebt, zijn de gevechten heel stabiel. Van lag is niet of nauwelijks sprake, wat het online speelplezier zeker ten goede komt. Op het moment dat er echt heel weinig mensen online zijn, of je hebt vrienden met wie je graag online wilt spelen, dan zijn lobbies bovendien een uitkomst. Je kunt een lobby uitzoeken of er zelf een oprichten. In een lobby is plaats voor maximaal acht spelers, die steeds in verschillende samenstellingen tegen elkaar spelen. Je hoeft daardoor niet steeds op zoek naar nieuwe tegenstanders.

Story Mode

Ten slotte is er dan nog de Story Mode. Voor het eerst in de Marvel vs. Capcom-serie kun je met de verschillende personages een cinematisch verhaal doorlopen en dat pakt goed uit. Het verhaal draait om het samenkomen van de Marvel- en Capcom-universa door Ultron Sigma, een fusie tussen Marvel supervillain Ultron en Mega Man-antagonist Sigma. Ultron Sigma is eropuit om al het leven te vernietigen. Met de twee Infinity Stones die hij in handen heeft, is hij bovendien bijna niet te verslaan. Het is dan ook aan de verenigde Marvel- en Capcom-helden om de andere vier Infinity Stones te verzamelen, voordat Ultron Sigma ze in handen kan krijgen.

Marvel vs. Capcom: Infinite 
 Pixel Vault

Onderweg kom je steeds meer bekende helden en slechteriken van zowel Marvel als Capcom tegen. Dit zorgt regelmatig voor totaal bizarre situaties. Bijvoorbeeld wanneer Frank West uit Dead Rising het met wc-ontstoppers en winkelwagentjes moet opnemen tegen de vrijwel almachtige Thanos. Deze momenten werken omdat de game zelf erkent dat dit een bizarre situatie is en het verhaal zichzelf niet al te serieus neemt. De Story Mode is dan ook een vermakelijk toevoeging waar je in een paar uur doorheen speelt.

Wat helaas in de cutscenes van de Story Mode wel erg opvalt, is dat de personages er niet altijd even goed uitzien. Zo gaan de capes van personages als Doctor Strange en Thor eerst recht omhoog voordat ze naar beneden vallen. Dit ziet er heel bizar uit en werkt onbedoeld op de lachspieren. De rest van de personages zien er tijdens de introductiefilmpjes bij gevechten niet op hun best uit en ook tijdens de gevechten maakte de game in grafisch opzicht nergens echt indruk. Dat is zonde voor een game die verder zo goed in elkaar zit.