Mario + Rabbids Kingdom Battle
Sommige dingen zijn gewoon niet voor mogelijk te houden, totdat ze daadwerkelijk gebeuren. Een onmogelijke ontmoeting tussen twee partijen, waar je zelfs in je meest bizarre nachten niet van hebt durven dromen. Mario + Rabbids Kingdom Battle is één van de bizarre situaties waarbij iedereen je voor gek had verklaard als je erover verteld had, totdat Nintendo en Ubisoft het toch gewoon deden. Eerder trokken we al voorzichtig de conclusie in onze preview, maar na het spelen van de game weten we het zo goed als zeker: dit wordt een droom en zeker geen nachtmerrie.
Wanneer je een uitnodiging krijgt voor evenementen zoals Nintendo’s post-E3 meet up, dan weet je dat er een stampvolle middag voor je op de planning staat. Zo stond Super Mario Odyssey groots in de belangstelling (lees daarover hier meer) en was ook Splatoon 2 in volle glorie te spelen (daarover hier meer). Mario + Rabbids Kingdom Battle stond iets verdekter opgesteld, maar toch was dat de reden dat ik naar Utrecht was gekomen. Iets wat met een twintig minuten durende sessie werd beloond.
Op verkenning
De Rabbids zijn terechtgekomen in het Mushroom Kingdom en dat betekent dat er chaos is. De bizarre konijnen moeten terug naar hun eigen universum en Mario is daarom best bereid om een handje te helpen. Het feit dat de Rabbids ook nog eens wat interessante laserwapens hebben meegenomen, compleet nieuw in het Mario-universum, is dan ook een mooi gegeven.
Die wapens blijven echter wel even achterwege, want je zit lang niet altijd op het slagveld. Een gedeelte van de game ben je namelijk bezig met het verkennen van het Mushroom Kingdom. Of wat daar nog van over is tenminste… De Rabbids hebben namelijk niet alleen hun eigen krankzinnige karakter meegenomen, maar ook een hele hoop spullen uit hun eigen wereld. Ontstoppers, badeendjes, enorme toiletten en… Beep-O?
Beep-O is een klein zwevend robotje dat dient als de steun en toeverlaat voor Mario en zijn kompanen. Met zijn grote ogen en konijnenoren neem jij de controle over Beep-O wanneer je niet in een gevecht bent. Jij bestuurt Beep-O en de rest volgt vanzelf. Daarmee kun je Mario, Luigi en de rest door de doolhoven sturen, puzzels laten oplossen en muntjes laten verzamelen. Muntjes die je weer nodig hebt om je team beter uit te rusten.
Lekker geld uitgeven
Muntjes die je verzamelt gedurende je avontuur kunnen worden uitgegeven in het Battle HQ. Dit mobiele hoofdkwartier zorgt ervoor dat jouw team van karakters altijd tot de tanden gewapend is met bizarre wapens. Het is echter niet zo dat je alle wapens direct tot je beschikking hebt: buiten dat je deze moet kopen, moet je ze ook nog vinden. Verspreid in schatkisten over de hele wereld is het mogelijk ze te ontgrendelen, maar ook dit zal natuurlijk niet vanzelf gaan.
De belangrijkste reden om nieuwe wapens aan te schaffen is natuurlijk dat ze sterker zijn, maar dat is niet de enige reden. Ieder wapen komt namelijk ook met zijn eigen bijeffecten. Denk daarbij aan terugslag op de tegenstander, de mogelijkheid om vijanden in brand te zetten of de mogelijkheid om HP van ze te stelen. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden, maar gaat wel in willekeur. Het feit dat je een status effect kunt veroorzaken bij de tegenstander is nog geen garantie dat het ook zal gebeuren.
Naast het kopen en selecteren van nieuwe wapens bevat het Battle HQ nog meer mogelijkheden. Helaas kregen we deze nog niet te zien tijdens de demo, dus het is nog even gokken wat daarachter zal zitten. Waarschijnlijk zal één van die zaken het kiezen van je team zijn. Want met acht karakters tot je beschikking en slechts ruimte voor vier op het slagveld, zal er toch echt gekozen moeten worden.
In de aanval
Wanneer je op het slagveld stapt (gedurende de demo drie keer), merk je direct dat Ubisoft Milaan goed heeft gekeken naar de XCOM-serie. Groot gelijk zeggen we, want er zijn maar weinig games die turn-based strategische gameplay zo onder controle hebben als de serie van Firaxis. Dat wil dus zeggen dat je om beurten een van je strijders kiest om die te verplaatsen en ermee aan te vallen.
Een bekend onderdeel daarbij is het gebruikmaken van je omgeving, want net als in XCOM is het allesbehalve handig om in een open plaats te blijven staan. Je tegenstander heeft namelijk ook de beschikking over lasers, dus is de kans groot dat je een volle treffer mag verwerken. Naast dat muurtjes en obstakels je verdediging omhoog schroeven, verkleinen ze ook de kans dat de tegenstander je raakt. Middels een percentage laat de game zien of je geraakt kunt worden en hoe groot die kans is. Toch zit je nooit helemaal veilig, want naast dat vijanden zelf ook kunnen gaan lopen, blijven muurtjes nooit heel lang heel.
Het zou echter te makkelijk zijn als het om een een-op-een kopie zou gaan van de legendarische strategieserie en dus heeft de studio wat eigenzinnigheden in de game gebouwd. Dingen waarbij beweging centraal staan, want in Mario + Rabbids Kingdom Battle loont het om in beweging te blijven. Zo heb je de mogelijkheid om tijdens je route van muurtje A naar muurtje B een vijand even te schoffelen en zo wat extra schade aan te richten zonder je beurt te verliezen.
Mocht je perfectie positie net buiten bereik liggen, dan kun je ook nog gebruikmaken van je medestrijders. Simpelweg er naartoe lopen zorgt ervoor dat ze je over het veld heen lanceren, zodat je jezelf fijner kunt positioneren. Ook maken de bekende warp pipes hun opwachting om je van positie A naar B te verplaatsen over het slagveld. Alles om net ietsje beter dat schot te lossen en de vijand te verslaan.
Een kanttekening
Na mijn eerste twintig minuten met de game weet ik het zeker: ik zal en ik moet Mario + Rabbids Kingdom Battle hebben voor mijn Nintendo Switch. Dat neemt niet weg dat er één dingetje blijft knagen (nee, niet een Rabbid)… Tijdens de demo viel het namelijk op dat de game nog wel eens last had van frame drops en stotterende beelden. Zaken die in een strategische game niet van fundamentele waarde zijn, maar wel dingen die de hele ervaring net wat minder maken. Op de vraag of de studio dit dan ook nog ging wegpoetsen voor de release kon men helaas geen antwoord geven.
Mocht Ubisoft Milaan dit alles netjes weten op te lossen, dan kan Mario + Rabbids Kingdom Battle wel eens de game zijn die heel wat uurtjes op zal staan op mijn Nintendo Switch. Om daar een definitief antwoord op te krijgen, moeten we wachten tot 29 augustus. Dan ligt de game in de winkels, exclusief voor Nintendo’s nieuwste console.