Mario + Rabbids Kingdom Battle
Soms lekken er titels waarvan je denkt ‘Okay, bijzonder…’, terwijl je andere keren denkt ‘What the f* hebben deze gasten gerookt?!’. Na de E3 weten we dat daar ook een overtreffende trap van is, in de vorm van Mario + Rabbids Kingdom Battle. Toch kan Kevin niet wachten op de game, dus blikken we alvast vooruit.
Mario + Rabbids Kingdom Battle (voor het gemak hierna MRKB) is zo’n typische titel waarbij je denkt: Wie dit heeft bedacht, is of een genie, of compleet gestoord. Niet vreemd, als je nagaat waar de game over gaat. Voor de zoveelste keer hebben de Rabbids gebruik gemaakt van hun was-tijd-machine, maar zijn ze dit keer niet alleen door de tijd gereisd. Waarschijnlijk zat er een Rabbid met zijn vingers in het stopcontact, want dit keer is er ook door verschillende dimensies gevlogen.
Welkom in Mushroom Kingdom
In het Mushroom Kingdom was het een dag zoals vele andere. Terwijl Bowser snode plannen smeedt, was Mario op weg naar het kasteel van Princess Peach. Waarschijnlijk voor taart, of iets vergelijkbaars. Dat ging op zich nog allemaal prima, totdat er een enorm portaal boven het koninkrijk opende en de bizarre konijnen als bakstenen uit de lucht kwamen vallen.
Rabbids in paniek, Toads in paniek en chaos all over the place. Dus is het opnieuw aan Mario, Luigi, Princess Peach en Yoshi de taak om het koninkrijk van zijn gegarandeerde ondergang te redden. Het feest zou echter niet compleet zijn zonder dat ook de Rabbids in de verkleedkoffer duiken, met als resultaat nog eens vier Rabbids in wel heel herkenbare kledij.
Loodgieters, konijnen en een vleugje XCOM
Wanneer je aan een combinatie van Mario en de Rabbids denkt, is het niet raar om MRKB voor te stellen als een platformer of een collectie aan minigames. Beide series hebben daar immers meer dan genoeg ervaring mee. Toch heeft Ubisoft Milaan ervoor gekozen om de twee werelden een compleet andere richting op te sturen. In de richting van XCOM wel te verstaan.
MRKB draait immers voor een heel groot gedeelte om turn-based gevechten, zoals we die ook uit de populaire strategieserie kennen. Je selecteert één van je karakters, verplaatst ze (bij voorkeur achter een muurtje) en lost daarna een aantal schoten op de tegenstander. Allemaal wel iets minder serieus natuurlijk: boze aliens zijn hier vervangen door rabbids en je vuurwapen door een komisch laserkanon.
In tegenstelling tot de eerdergenoemde serie is het echter niet alleen maar vechten wat de klok slaat in MRKB. Je bent immers in het Mushroom Kingdom en dus zal er het een en ander verkend moeten worden. Tussen de gevechten door wandel je daarom met je team door de nieuwe gebieden, waar je puzzels oplost en muntjes verzameld, om daarna weer in het volgende gevecht te rollen.
De perfecte mix?
Het lijkt de meest onlogische combinatie aller tijden, maar de twee werelden lijken op het eerste gezicht verdraaid goed te werken. De herkenbare wereld van Mario blijkt nog genoeg verrassingen te hebben wanneer er een onvoorspelbare factor als die van de Rabbids in wordt gecombineerd. Daarbij is het erg leuk om te zien dat Nintendo de teugels rondom Mario een beetje durft los te laten en een andere ontwikkelaar een mate van vrijheid geeft met de serie.
Hoe het geheel uiteindelijk uit zal pakken is nog maar de vraag natuurlijk, maar de eerste beelden zien er in ieder geval goed uit. Daarnaast is het een aangename verrassing dat de titel dit jaar nog zal verschijnen, zelfs nog voor het einde van de zomer. Mario + Rabbids Kingdom Battle ligt op 29 augustus in de winkels, exclusief voor de Nintendo Switch.