Mario Maker was van origine een tool voor ontwikkelaars

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Mario Maker was van origine een tool voor ontwikkelaars

Mario Maker was origineel ontwikkeld als een tool voor interne tool-ontwikkelaars om levels te maken, zo meldt Takashi Tezuka van Nintendo. In een interview verklaart hij dat de mensen in de ontwikkeling meestal niet de levels ontwikkelen, maar slechts de spelontwerpers voorzien van tools. In het geval van Mario Maker waren ze bezig met een level-building tool tot ze besloten het idee voor te stellen aan Tezuka om dit als op zichzelf staande game uit te brengen.

“Ze kwamen naar mij toe met het idee in hun hoofd dat dit een heel leuke game zou zijn, omdat zij er zelf zo veel lol aan hadden beleefd”, aldus Tezuka. De Japanner verklaart dat hij eigenlijk de bedoeling had om een nieuwe Mario Paint-game te ontwikkelen voor de Wii U en dat Mario Maker volgens hem een game is die de speler aanzetten tot creatief nadenken, vergelijkbaar met Mario Paint. “Er zijn een heleboel manieren om te tekenen, maar vindt iedereen het leuk om te tekenen? Niet per se. Om een Mario-level te maken is het enkel een kwestie van gedeeltes bij elkaar brengen. Het is niet zo moeilijk of afstandelijk als tekenen dat is. In plaats van het maken van een nieuwe Mario Paint, werd ik door Mario Maker geïnspireerd om de creativiteit en pret in deze level-builder te stoppen om zo iets leuks en creatiefs te maken voor iedereen om van te genieten”.

Tezuka vertelt dat hij verwacht dat iedereen lekker vreemd zal gaan doen in hun ontwerpen en dat ze levels zullen maken die niet uitgespeeld kunnen worden. Dat is dan ook een beetje het punt volgens hem: Mario Maker zou niet alleen gaan om het uitspelen, maar ook om het plezier dat je beleefd aan het maken van een level, hoe absurd of onpraktisch dan ook. Als voorbeeld gebruikte hij een level van een aantal Nintendo-medewerkers waarbij de speler heen en weer terug moest rennen om het level uit te spelen. Tezuka: “We denken dat dit een game is die de fantasie van de speler zal laten zien. Kijkend naar de levels van de medewerkers realiseerden we ons dat het zo veel meer potentie had dan we ooit hadden kunnen bedenken”.