Mario holt naar iOS in Super Mario Run
Terwijl de techwereld nog op zijn kop staat over het feit dat je op de nieuwe iPhone geen muziek kunt luisteren terwijl het apparaat oplaadt, is het écht belangrijke nieuws natuurlijk dat de eerste Mario-game op een niet-Nintendo platform is aangekondigd. Super Mario Run moet dit jaar nog uitkomen op Apple-apparaten.
Miyamoto was zelf aanwezig bij de Apple-presentatie om de eerste Mario-game voor iOS aan te kondigen. Het gaat hier niet om een simpele port, maar om een game die speciaal is ontwikkeld om op een smartphone met touchscreen gespeeld te worden. De besturing in Mario Run vergt niet veel meer dan een simpele tik op het scherm, waarop onze favoriete loodgieter een sprong maakt. De gedachte hierachter is dat een smartphonegame met één hand te besturen moet zijn.
Verder is de gameplay erg vertrouwd voor Mario-kenners. Muntjes worden verzameld, Koopa’s ontweken en op het einde wacht een vlag waar met een grote boog in gesprongen kan worden. De high score moet de Mario-leken onderscheiden van de pro’s. Het is nog niet duidelijk wanneer de game wordt uitgebracht of wat de game gaat kosten.