Makers Battlefield en Evolve overwegen ‘early access’
Na het succes van onder andere DayZ en Rust, overwegen ook de grotere studio’s het ‘early access’-concept. In verschillende interviews laten mensen van DICE (Battlefield) en Turtle Rock Studios (Evolve) zich positief uit over de laatste trend in het gaminglandschap.
Karl Magnus Troedsson, algemeen manager bij DICE, vertelt in een interview met Game Informer dat hij nog geen beloftes zal doen, maar dat ze wel discussies voeren over het ‘early access’-model voor toekomstige games. “Het komt niet van een zakelijk standpunt, maar meer vanuit het idee dat het ons kan helpen onze games stabieler te lanceren”, vertelt Troedsson. Eerder lanceerde DICE al een vergelijkbaar systeem waarin spelers een nieuwe patch konden testen voordat deze live ging. Dit resulteerde in een patch die de netcode verbeterde, waardoor spelers veel minder last hadden van technische problemen.
Phil Robb, ontwikkelaar bij Turtle Rock Studios, zou het geweldig vinden als gamers onderdeel zouden worden van het ontwikkelingsproces. Dit vertelt hij in gesprek met Gamasutra. “Zelfs bij Evolve, die wij al jaren spelen, is veel veranderd. Er zijn features bijgekomen, features uitgegaan. We zaten altijd met elkaar in conclaaf hoe we de community daarbij konden betrekken”, aldus Robb. Hij voegde eraan toe dat ze overwegen in de toekomst dingen als Steam Early Access te gebruiken.