Maker Candy Crush verwijdert “Candy” trademark in Noord-Amerika
De controversiële uitgever King heeft laten weten dat ze het trademark, dat was aangevraagd op het woord “Candy”, hebben laten vallen in de Verenigde Staten. Vooralsnog is het in Europa wel nog steeds van kracht. Dit zouden ze doen om het intellectuele eigendom van het bedrijf te beschermen, aldus King in een statement.
“King heeft het verzoek om het woord ‘Candy’ in de Verenigde Staten te laten vastleggen, wat we hebben gedaan in februari 2013 voor we de rechten op Candy Crush verkregen, laten vallen. Elke markt waar King zich in bevindt, verhoudt zich anders ten opzichte van onze IP. We vinden dat het behouden van de rechten van Candy Crush de beste manier is om de Candy Crush-merknaam te beschermen in de Verenigde Staten. Dit heeft geen effect op het vastleggen van de rechten van “Candy” in de EU en we zullen doorgaan met het nemen van benodigde stappen om onze merknamen te beschermen”, aldus een woordvoerder van King in een statement aan GameSpot.
De Candy Crush-merknaam is van groot belang bij een kwade open brief die indie-ontwikkelaar Runsome Apps aan King schreef; deze claimt dat King met het vastleggen van Candy Crush enkel de rechten van hun uitgave, Candy Swipe, wil ondermijnen. Naast deze claim is King ook verwikkeld in een gerechtelijk gevecht met Stoic Studios over The Banner Saga. King beweert dat ze onrechtmatig gebruik maken van het woord “Saga”, verwijzend naar Candy Crush Saga. Vorige week kwam een officieel IPO (Initial Public Offering) statement naar buiten van King, wat wijst op een mogelijk laten vallen van het Candy-trademark om toekomstige investeerders tevreden te stellen. Ook werd in dit statement gemeld dat op het moment ruim 93 miljoen mensen per dag Candy Crush Saga spelen.