‘Mainstream games maken weinig vooruitgang’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
‘Mainstream games maken weinig vooruitgang’

Deus Ex- en Epic Mickey-ontwerper Warren Spector vindt dat mainstream AAA-games niet genoeg innoveren. Hij zegt dat veel van de games die we nu spelen mooiere versies zijn van de games die we vorig jaar speelden.

In een interview met Gamasutra werd de veteraan in gamedesign gevraagd wat hij van het design van hedendaagse games vindt. Blijkbaar is Warren Spector geen fan van de grote games die de markt domineren, want hij is alleen onder de indruk van de indie-games. Van de grote, mainstream games vindt hij dat ze te weinig doen om te innoveren.

Ik kan niet geloven dat ik dit ga zeggen -ik zal waarschijnlijk nooit meer een baan in deze industrie krijgen- maar in de mainstream games zie ik nauwelijks vooruitgang. Het lijkt alsof we beter getunede, mooiere versies krijgen van de games die we eigenlijk al jaren spelen.

Spector noemde geen namen, evenmin toen hij positief sprak over indie-games, die het in zijn ogen wel goed doen. Volgens Spector wordt er bij de kleinere games wel geïnnoveerd en worden er nieuwe dingen gedaan.

Met zijn werk aan de Epic Mickey-games in opdracht van Disney had Spector de leiding over een team van honderden mensen, maar heeft er onlangs voor gekozen om de kleine studio OtherSide te steunen bij het maken van System Shock 3.