Mafia III

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Mafia III

Een jaar geleden werd Mafia III aangekondigd, een vervolg waar al jaren om gevraagd werd na het succes van Mafia II. Dat gebeurde op gamescom 2015 en toen al kregen we gameplay van de game te zien. De game zag er al geweldig uit en de mannen van Hangar 13 kwamen zelfverzekerd over. Ook dit jaar was de game uiteraard weer aanwezig. We hebben opnieuw mogen genieten van een presentatie want de game was, ondanks dat de release voor de deur staat, niet speelbaar. Dat was achteraf ook geen enkel probleem, aangezien het twintig minuten lang genieten geblazen was.

Allereerst werden we van wat algemene info voorzien door de mannen van 2K’s Hangar 13. We wisten natuurlijk al dat Mafia III niet zozeer kiest voor de traditionele maffia, maar dat de game het verhaal van Lincoln Clay volgt. De game speelt zich af in 1968 in New Bordeaux, de digitale versie van New Orleans, waarin de jonge Afro-Amerikaan maar op één ding uit is: wraak. Na gediend te hebben in de Vietnam-oorlog, was zijn bestaan bij thuiskomst leeg. In zijn zoektocht naar een familie en doel, kwam hij terecht bij de zwarte maffia. Ook die opvulling kwam al snel tot een eind, want de Italiaanse maffia gooit Lincoln opnieuw in een leegte doordat de zwarte maffia met de grond gelijk wordt gemaakt. Voor Lincoln zit er dan maar één ding op en dat is een eigen familie stichten en de spaghetti-bende een pizza van eigen deeg geven. Mamma Mia!

MafiaIII_05

Tot zover in een notendop Mafia III, maar aan het begin van de presentatie kregen we al mee dat dit verhaal zich op een veel grotere schaal en met veel diepgang ontvouwt. Zo is New Bordeaux opgesplitst in tien districten, die elk hun eigen kenmerken hebben. Zo is er een district waar een KKK-achtige sekte heerst, een district waar de prostitutie en drugshandel aan de top van de economische voedselketen staat en een district waar de hillbilly’s door de moerassen scheuren. Het ziet er dus naar uit dat we veel verschillende settings gaan zien binnen de overkoepelende jaren ‘60-feel.

In de demo die voor ons gespeeld werd, maakten we kennis met Tony De Razio. Tony is een accountant die in het Downtown district de boventoon voert en partijen graag geld afhandig maakt. Op dat gebied houdt hij zich dan ook niet in en deinst niet terug van geweld, of sterker nog, een ijskoude moord. Voor Lincoln reden genoeg om de man een bezoekje te brengen en hem een kaal kopje kleiner te maken om zo de Italiaanse maffia het leven verder zuur te maken.

MafiaIII_02

In Mafia III kan je je zaakjes op verschillende manieren afhandelen, de welbekende keuze tussen guns blazing en stealth. De aanwezige pers koos massaal voor stealth, want zeg nou zelf, we moeten het onszelf niet te gemakkelijk maken. Als een ware maffia-leider heeft Lincoln natuurlijk ook zijn contactjes en met een simpel telefoontje stond er binnen een mum van tijd een busje voor je neus met wapentuig. Hier kon je dus je benodigde arsenaal bij elkaar rapen, waarbij het gros van de gekozen wapens natuurlijk netjes was afgewerkt met een demper.

De Razio hield zich schuil in een penthouse bovenin een hotel. Via de lobby naar binnen stormen is niet bepaald stealthy, dus werd de auto van een van Tony’s handlangers eigen gemaakt. Daarmee kon Lincoln zonder moeite de parkeergarage van het hotel betreden, waar de actie begon. Het was weliswaar “stealthy”, maar enkele vijanden moesten toch al snel het loodje leggen, of beter gezegd lood ontvangen in hun schedel. Dit bereikte een climax toen de weg naar het penthouse over ging in een massale shoot-out. De manier om binnen te komen mag dan wel stealthy zijn geweest, maar dat was de afronding zeker niet. Dat is in mijn optiek ook zeker niet erg, want in welke mate kan je van wraak spreken als er heel poezelig met je tegenstanders omgaat?

MafiaIII_03

De wapens klonken hartstikke bruut en ook de verschillende manieren waarop Lincoln zijn vijanden omlegde, gaven stuk voor stuk wrede gedachten weer, die perfect bij het karakter, de game en de setting passen. Alleen maar goed dus dat je een beetje gedwongen wordt te schieten, want die actie wil je niet missen. Wat ik wel hoop, is dat de AI op makkelijk was ingesteld. Het gemak waarmee vijanden werden omgelegd en in de stealthy gedeeltes eruit geplukt werden, was namelijk wel erg groot.

Na de lange weg omhoog, kom je dan toch eindelijk een keer bij de kale knaap Tony, die je natuurlijk allang had horen aankomen. Ook met Tony vond een simpele shoot-out plaats, waarna hij simpel overmeesterd wordt. Na een kort woordje, lijkt hij in rust en stilte zijn laatste adem uit te kunnen blazen. Lincoln denkt daar anders over en geeft hem die mogelijk beneden, nadat hij hem uit het raam heeft gedonderd, hij door een glazen afdak is gevallen en in de stabiele zijligging op een auto is geklapt.

MafiaIII_01

De demo bood vooral heel veel brute actie, met een serieuze boventoon en goede karakters. Dat is ook de mix die je wilt van Mafia III. Buiten de wat simpele AI, was er verder niks vreemds op de demo. De game lijkt dan ook een regelrechte Godfather van dit najaar te worden. Of dat zo is, weten we op 7 oktober, want dan ligt de game in de winkels voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.