Mad Max
Max (gespeeld door de toen nog onbekende Mel Gibson) ketent de enkel van de slechterik vast aan de auto door middel van zijn handboeien. De auto staat in brand en lekt benzine. Het zal niet lang meer duren voordat het vuur in de buurt van de benzine komt en het boeltje ontploft. Max geeft de slechterik een figuurzaag. Hij vertelt hem dat het tien minuten zal duren voordat hij de handboeien door heeft gezaagd, maar dat hij met een beetje geluk binnen vijf minuten door zijn enkel kan zagen en daarmee de explosie kan ontlopen. Max loopt weg en laat de schurk aan zijn lot over. Hij rijdt weg en de auto explodeert in de achtergrond. “The end”.
Dat was voor mij persoonlijk het moment waarop ik van Mad Max ben gaan houden. Voor velen was de Mad Max-serie al sinds de jaren ’80 een favoriet met de komst van het tweede deel, genaamd Mad Max 2. Maar beter bekend onder de naam “The Road Warrior”. Nu worden de Mad Max-films meestal niet in één adem genoemd met andere degelijke genrefilms uit de jaren ’80 zoals Robocop, The Terminator of Aliens, maar de invloed die Mad Max heeft gehad op andere films en games is onmiskenbaar. Ironisch dat er eigenlijk weinig games zijn gebaseerd op de films. Afgezien van een game voor de NES, is er geen enkele andere game geweest. Totdat de meesters van de chaos genaamd Avalanche Studios zich meldden. Trots kondigden zij een game aan gebaseerd op de Road Warrior. Na ruim een jaar uitstel mogen we de game in september toch eindelijk verwachten. We zetten even alles op een rijtje.
Voor de mensen die bekend zijn met de films is het geen verrassing, maar sta me toe wat uit te leggen voor het geval dat iemand dit leest en het niet weet. Elke post-apocalyptische game of film heeft wat aan Mad Max te danken. De verdorde en opgedroogde wereld die je vaak ziet in dat soort situaties spelen grotendeels leentjebuur bij Mad Max. In de game is niet veel anders. De hele game speelt zich af in één zeer grote zandbak waarbij car-combat centraal staat. Max Max biedt een grote open wereld waarin jij als Max op speurtocht bent. Een stel mafketels hebben jou van je prachtige auto en bezittingen gescheiden, maar dat laat je natuurlijk niet zomaar gebeuren. Al gauw vind je een andere auto en door middel van missies voltooien kom je steeds dichterbij de dieven terwijl je aan je meesterwerk-auto werkt, toepasselijk genaamd de Magnus Opus. Het mooie hieraan is dat de game je niet vertelt hoe die wagen in elkaar steekt. Je bent vrij om te kiezen hoe die eruit komt te zien. Hoewel de keuzes niet eindeloos zijn, gaat de customisation diep en is de kans dat er nog iemand met dezelfde auto rijdt als jij bijzonder klein. De Magnum Opus begint schaars, maar zal na verloop van de game steeds meer uitgebreid worden naarmate je meer onderdelen vindt om de auto mee te upgraden. Maar de speler moet een soort balans zien te vinden. Je wordt niet belet in je keuzes, maar oneindig de beste dingen op je auto plaatsen is er niet bij. Bij elk onderdeel dat je op de wagen plaatst, vervangt of verwijdert heb je voor- en nadelen. Je auto gaat misschien wel sneller, maar heeft dan een slechtere wegligging. Je kan grotere banden op de auto plaatsen voor meer grip, maar dan kan je misschien minder strak bochten nemen. Het is aan de speler om zelf te sleutelen en de voor- en nadelen afwegen.
Tijdens het scavengen vind je een heleboel dingen, maar aangezien het einde der tijden zo’n beetje is aangebroken zal je maar weinig munitie vinden. Je zal het moet doen met de spullen die je vindt en met wat improvisatie. Dat zal je nodig hebben want niet alleen zal je over de woestijn scheuren met je auto, je zal regelmatig uit moeten stappen en te voet te werk gaan. Gelukkig kan je in Mad Max vertrouwen op je altijd aanwezige vuisten. Mad Max komt eigenlijk heel verrassend met een combatsysteem voor hand-tot-hand gevechten. Hoe diep dit gaat is momenteel onbekend, maar het doet aardig veel denken aan het systeem wat Rocksteady Games voor de Batman: Arkham-games uitvond en de games populair hebben gemaakt. Voor de liefhebbers is de combat wel een stuk bruter en beschikt Max over dodelijke finishers. Heerlijk.
Het allerbelangrijkste voor open wereld games is, al klinkt het als een cliché, de wereld zelf. De speelwereld kan dan nog zo groot zijn, als er niets te doen of te halen is zal de speler geen reden hebben om er in rond te trekken. Voor Avalanche Studios lijkt me dat dat de grootste uitdaging geweest is. Want nogmaals; de wereld van Mad Max is eigenlijk één grote zandbak. Hoe houd je kilometer na kilometer van zand en duinen interessant? De wereld in de game kent gelukkig wat variatie: natuurlijk is er de woestijn, maar er zijn ook bergen, ravijnen en grotten om te doorkruisen. In die verschillende omgevingen zijn allerlei missies die je ter plekke kan oppikken. Races en time trials zijn natuurlijk de meest voordehand liggende, maar door bijvoorbeeld de basissen of konvooien van de lokale bad guys uit te schakelen verminder je hun invloed in dat gebied. Niet alleen kan je dan allerlei spullen eigenen, maar daardoor wordt het reizen in die gebieden een stuk veiliger voor jou.
De kers op de taart van de wereld van Mad Max is waarschijnlijk “The Big Nothing”, wat een groot gedeelte van de wereld beslaat. Een uiterst gevaarlijk gedeelte van de woestijn waar nauwelijks eten te vinden is en al helemaal geen water. Toch is het slim om dit gebied regelmatig te bezoeken want zoals je misschien kan raden zijn hier uiterst goede onderdelen voor jouw auto te vinden. Het is niet wijs om dit gebied te betreden zonder een extra jerrycan benzine, maar het kan meer dan de moeite waard zijn!
Na een zeer lange tijd in ontwikkeling te zijn is de game bijna af. 4 september is de dag des oordeels en kunnen we Mad Max gaan spelen. Mad Max zal beschikbaar zijn voor de pc, Xbox One en de PlayStation 4. Oorspronkelijk zou Mad Max ook verschijnen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar Avalanche Studios koos ervoor om die versies in het zand achter te laten. Zover we kunnen oordelen zal Mad Max over genoeg actie en avontuur beschikken maar op het antwoord of je over moet gaan tot een koop moet je nog even wachten. Het is te hopen dat Mad Max meer zal bieden dan alleen een grote wereld met zand en explosies. Avalanche Studios staat nou niet echt bekend als een ontwikkelaar van de meest uiteenlopende en diepe games. We zullen zien hoe lang het leuk blijft om de woestijn onveilig te maken.