Losbreken van Halo ‘bevrijdend’ voor Bungie

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Losbreken van Halo ‘bevrijdend’ voor Bungie

In een interview meldde David “Deej” Dague van Bungie dat het losbreken van de Halo franchise ‘als een bevrijding voelde’ voor het bedrijf. De ontwikkelaar, die nu een grote hit scoort met Destiny, liet weten dat ze de Halo-serie niet snel zullen vergeten maar dat het verder gaan naar een nieuwe titel een belangrijke zet was voor het team.

Dague: “We zullen de successen die we geboekt hebben in de Halo-periode nooit negeren of vergeten, maar als makers, als artiesten, als mensen met fantasieën over hoe games nieuw, spannend en anders kunnen zijn was het best bevrijdend om met een nieuw canvas te beginnen en te zeggen: ‘Wat voor een verhaal willen we nu vertellen?’” Dague benadrukte ook dat de Halo-franchise, vanaf het eerste deel in 2001, was bedoeld om zichzelf te kunnen dragen. Met meer dan 50 miljoen verkochte exemplaren in de reeks kan dat beaamd worden maar de ontwikkelaar gaf toe dat er niet veel planning was om zo’n grote serie te blijven ondersteunen. Destiny, zo vervolgde hij, had een hele andere aanpak. Dague vergeleek de game met de Lord of the Rings franchise en zou een minimaal tien jarig plan hebben. “We gaan de uitdaging nu alvast aan”, aldus de Amerikaan.

Het achterlaten van Halo was een idee dat op veel support kon rekening bij Bungie: “We hebben veel lol gehad bij het strekken van de benen en onszelf uitdagen om nieuwe gebieden te ontdekken. Het is ook een welkome afwisseling geweest voor veel mensen binnen het team die hun fantasie zo diep geworteld hadden in de United Nations Space Command van Halo voor zo veel jaren”. De verdere ontwikkeling van Halo ligt nu in handen van Microsoft’s 343 Industries. De volgende grote titel in de franchise zal Halo: The Master Chief Collection zijn voor de Xbox One, en staat gepland voor release in november van dit jaar.