Loot Rascals

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Loot Rascals

Sommige games pak je uit en het is vervolgens net of er een regenboog over je wordt uitgestort. Loot Rascals is precies zo’n game; allerlei kleuren buitelen over elkaar heen. Het heeft een hoge mate van charme, maar hierdoor krab je je misschien even op je hoofd met de vraag of je niet per ongeluk iets gebruikt hebt en een psychedelisch tripje aan het maken bent. Gelukkig zijn de hallucinaties opwekkende kleuren niet het enige wat Loot Rascals biedt.

De gedachte dat je in een psychedelisch aanvoelend tripje bent beland vanaf het moment dat je de game opstart, wordt voornamelijk bevorderd door de kleuren, maar dit is zeker niet het enige. De muziek doet namelijk ook heel veel om deze gedachte te laten ontstaan, deze is namelijk best trippy door allerlei melodietjes door elkaar te laten afspelen. Ook de personages die zich in de titel bevinden, passen hier perfect in thuis, gezien deze heel vaag zijn vormgegeven. Het is alsof ontwikkelaar Hollow Ponds tekeningen van kinderen heeft verzameld en onderdelen hiervan op en aan elkaar geplakt heeft. Ik weet dat het een maffe beschrijving is, maar wel de enige die de charmante en unieke figuurtjes recht aan doet.

Loot Rascals 
 Pixel Vault

Kaarten leggen

Loot Rascals is een turn-based game die werkt met kaarten. In een apart menu kun je jouw kaarten overzien en op een goede manier neerleggen. Het scherm waarin je de kaarten beheert, bevat tien grote vakken verdeeld in twee rijen van vijf en zes kleinere die zich aan de zijkant bevinden. Wanneer je een vijand verslaat, heb je soms het geluk om een nieuwe kaart te bemachtigen. Deze komt dan in een van de zes kleinere vakken. Vervolgens kun je deze zelf in de grotere vakken plaatsen zodat deze kaart ook daadwerkelijk effect heeft als je speelt. De kaarten zijn verdeeld in twee delen, namelijk aanvalskaarten en verdedigingskaarten. Ook hebben ze soms nog extra voorwaarden waar je aan kunt voldoen. Zo bestaat er een kaart die normaal één aanvalspunt extra biedt, maar als je hem op de bovenste rij neerzet, zorgt hij voor twee aanvalspunten. Het is dus heel belangrijk om strategisch naar je kaarten te kijken, zodat je het beste eruit kunt halen.

Wanneer je een beetje gewend bent aan wat de wereld je laat zien, kun je ook echt beginnen met de game. De titel heeft meerdere opties, waarvan een aantal pas echt goed van de grond komen wanneer de game daadwerkelijk uit is en meerdere mensen het spelen. Zo zijn er bijvoorbeeld daily challenges waarmee je jezelf ultiem kunt testen. Het handigste is misschien wel om in het begin gewoon de singleplayer op te starten, gezien daar meteen een tutorial bijzit. De game lijkt in het begin veel opties te hebben en daardoor nogal moeilijk te zijn, maar als je het kaartsysteem dat ik hierboven beschrijf eenmaal doorhebt, valt het allemaal enorm mee.

Loot Rascals 
 Pixel Vault

De veiligheid van The Dome

Wanneer de tutorial is afgerond, kom je op een klein stukje grond terecht met de naam The Dome. Een gelukje voor jou, want hier ben je veilig van alle maffe vijanden die over het kleurrijke landschap struinen en heb je zelfs een paar mogelijkheden die kunnen bijdragen aan een goed gameverloop. Zo kun je daar sidequests vinden, kaarten inwisselen voor health en berichtjes sturen naar andere spelers. Op het moment dat je besluit de veiligheid van The Dome te verlaten, merk je dat de wereld van Loot Rascals nogal gevaarlijk is. Er lopen namelijk overal wezens rond die het op jou gemunt hebben.

De wereld is onderverdeeld in vakjes en het lopen van vakje naar vakje geldt elke keer als één dag. In het begin heb je 250 dagen en per vakje die je loopt gaat er een dag af. Wanneer de dagen op zijn komen er flinke vijanden bij, dus eigenlijk wil je altijd zorgen dat je binnen deze dagen blijft. De dagen op de planeet waar Loot Rascals zich afspeelt zijn net iets anders dan op aarde want om de vijf dagen is het vijf dagen donker, waarna het weer vijf dagen licht wordt. Dit is een heel belangrijk element in de game. Boven het hoofd van een vijand wordt namelijk zijn leven aangegeven, maar daarnaast ook of hij in aanvals- of verdedigingsmodus is. Je wil het liefste aanvallen wanneer een wezen in verdedigingsmodus is, want dan heb jij de eerste aanval. Of een vijand eerst verdedigt of aanvalt wordt bepaald door de dag en nachtcyclus. In praktijk is het dus altijd strategisch kijken naar hoe je het beste kan lopen om vervolgens een wezen met zo min mogelijk risico aan te vallen.

Genadeloze gameplay

Het aanvallen gebeurt eigenlijk automatisch. Wanneer je tegen een vijandelijk wezen aanbotst, begin je meteen met aanvallen of verdedigen en de sterkte hiervan hangt af van het aantal punten dat je hebt weten te verkrijgen. Deze punten kun je dus verbeteren door de kaarten op een goede manier te gebruiken en kun je eigenlijk altijd overzien doordat ze zich in de linkerbovenhoek van je scherm bevinden. Daar staat ook je health weergegeven die helaas nogal laag is. Het grootste minpunt van de titel is namelijk de moeilijkheidsgraad, deze ligt behoorlijk hoog en is genadeloos. In de verhaallijn-modus start je in één wereld en wanneer je deze doorloopt, kom je in de volgende wereld, waarvan er in totaal vier zijn. De wezens in de eerste wereld zijn al lastig, maar nog redelijk te doen. Dit verandert in de tweede wereld, waar het niveau ineens zo ontzettend hoog is dat het het uiterste van je geduld vraagt.

Loot Rascals 
 Pixel Vault

Wat dan ook nog niet meezit, is dat je steeds opnieuw bij het begin begint op het moment dat je doodgaat. Op zich is het logisch, alle kaarten die je verzamelt hebt worden van je afgepakt als je doodgaat, dus je hebt de eerste wereld ook echt nodig om weer wat aanvalspunten op te bouwen. Toch zorgt dat ook voor frustratie, je wil gewoon graag verder komen. Wel wordt duidelijk dat Hollow Ponds hier over nagedacht lijkt te hebben en de wereld iets heel positiefs heeft meegegeven: de levels zijn geen enkele keer hetzelfde. Doordat deze constant random gegenereerd worden, heb je wel steeds het idee dat je een nieuw level aan het spelen bent.

Loot Rascals is eigenlijk een ontzettend leuke en verslavende titel, maar het moet je wel liggen. Naast het feit dat je ogen tegen alle kleuren en maffe vijanden moeten kunnen, is er de hoge mate van strategie die nodig is om het langer dan een minuut te overleven in deze wereld. De kern van de game zit hem namelijk echt in het strategisch leggen van de kaarten en de manier waarop je jouw personage beweegt. Strategisch spelen moet eigenlijk echt wel je ding zijn, anders ga je in Loot Rascals mede door de moeilijkheidsgraad genadeloos ten onder.