LEGO Marvel Avengers – LEGO Avengers, assemble!

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
LEGO Marvel Avengers – LEGO Avengers, assemble!

LEGO heeft het momenteel goed voor elkaar met alle games die de laatste tijd uitgekomen zijn, zoals LEGO Jurassic World, en die nog uit gaan komen, zoals LEGO Dimensions. Maar hoewel de hype rondom het komende LEGO Dimensions groot is, komt er begin volgend jaar ook een titel aan die zeker niet vergeten mag worden, namelijk LEGO Marvel Avengers. Naast de beide films die de afgelopen jaren zijn uitgekomen rond de Avengers, zal deze game nog meer personages bevatten uit het o zo grote Marvel Universum. Zoals ik al eens eerder genoemd heb, ben ik fan van de franchise. Elke game pakt me eigenlijk weer met zijn simpele manier van spelen en de humor die her en der verstopt zit, laat me elke keer weer lachen. Ik kon dan ook niet wachten om meer beelden te zien op gamescom, maar nog enthousiaster was ik over het feit dat ik zelf ook een level mocht spelen.

Op het moment dat ik het piepkleine kamertje binnenkwam, werd ik meteen al enthousiast. Dit kwam door de enorme televisie die bijna een hele wand in beslag nam waarop ik de Hulk in al zijn LEGO glorie kon zien. Ik zat naast een Fransman die gelijk in het vloeiend Frans een verhaal begon op te houden en het enige dat ik eruit begreep was dat hij twee keer de Hulk noemde. Dus ik geloof dat ik niet de enige was die er heel veel zin in had.

Nu zal ik jullie verder niet vervelen door het hele verhaal van de presentatie woord voor woord te herhalen, maar ik zal wat belangrijke punten benoemen. Duidelijk werd dat Warner Bros met deze titel de bedoeling heeft om dit deel het grootste te maken tot nu toe met het aantal personages. Het exacte aantal kon nog niet genoemd worden, maar het worden er in ieder geval meer dan 100. Dit bevat, zoals eerder genoemd, figuren uit de Avengers-films, maar ook andere karakters die in het Marvel universum bekend zijn.

Lego Marvel Avengers 002

Ook hebben zij met dit deel iets extra’s aan de superhelden willen geven om zo authentiek te blijven aan de personages. Zo kun je als de Hulk enorm hoog springen en als Iron Man kun je rondvliegen. Ook kan Iron Man op verschillende manieren vormgegeven worden, zodat hij andere kwaliteiten heeft of juist een stuk groter wordt. Daarnaast was het in eerdere delen van de franchise zo dat er één vechtknop was. In principe was er dus ook maar één bepaalde move, die soms verschilde per personage, waarmee je tegen vijanden kon vechten. Dit kreeg de uitgever ook van fans terug: of ze hier niet iets mee konden doen. Ze hebben hier op twee manieren gehoor aan gegeven. Per personages zijn nu meerdere gevechtsmoves mogelijk, zodat het vechten niet meer het simpele button mashen is. Daarnaast is het met een groot aantal personages, vooral de ‘hoofdpersonen’, mogelijk om samen te werken en zo een soort superaanval te creëren. Deze aanval is per duo anders en is aangepast op de mogelijkheden van de superhelden in de films.

Verder lieten de twee vertellers nog een stuk free play zien, aangezien wij zelf een level zouden spelen. Wat opvalt aan de free play is dat het gewoon goed werkt, graphisch een plaatje is en het wisselen van poppetjes werkt vloeiend. Ook is afwisseling van personages en hun kwaliteiten duidelijk nodig om alle verzamelobjecten te vinden en te krijgen. Iets wat in eerdere games ook al was, maar nu meer benadrukt lijkt door de grote verschillen in mogelijkheden van de figuren.

Lego Marvel Avengers 003

Vervolgens kreeg ik een koptelefoon op mijn hoofd en werd ik achter een scherm gezet om zelf een level te kunnen spelen. Ik kwam terecht in een grote, verwoeste straat met Thor, Hawkeye, Black Widow en Captain America. Eigenlijk was het concept van dit level heel simpel: ga van het ene punt naar het andere en vecht tegen de vijanden die je tegenkomt. Meteen werd al duidelijk dat je veel moest wisselen tussen de personages om verder te komen. Ik begon als Thor en ging al snel dood doordat ik door een irritant geplaatst vuurtje liep. Op het moment dat ik wisselde naar Captain America kwam ik erachter dat hij met zijn schild het vuur uit kan maken. Nu ik weer verder kon, moest ik als Thor zijn bliksemschicht gebruiken om verder te komen. Ondertussen wisselde ik af en toe van personage omdat er meerdere vijanden op mij afkwamen en ik wilde wel eens kijken of de vechtstijl daadwerkelijk zoveel verbeterd was. Ik kan je vertellen dat dat zo is: in plaats van het simpele slaan, met of zonder item, waren er verschillende manieren om aan te vallen.

De eerste paar vijanden versloeg ik met Captain America die, natuurlijk, zijn schild optimaal gebruikt. Na een paar poppetjes een knal met het schild te hebben verkocht, gooide hij zijn schild zijlings richting twee anderen. Dit zorgde ervoor dat ze onthoofd werden en vervolgens kwam het schild als een boomerang weer terug. En het is nu niet bepaald hogere wiskunde om deze trucjes te doen, verschillende knoppen betekenen verschillende aanvallen. Op deze manier blijft de simpele LEGO-manier in de game, maar wordt het toch allemaal net even iets gaver gemaakt doordat je zelf de keuze hebt. Vervolgens verschoof het beeld en ontstond er een groot gat in het gebouw naast mij. Daar vlogen meerdere vijanden doorheen en het was aan mij, nu als Hawkeye, om deze neer te halen. Dit klinkt misschien makkelijker dan het daadwerkelijk was, je moest goed mikken, wilde je ze kunnen raken en dat vergt misschien wat oefening.

Lego Marvel Avengers 001

Na meerdere pogingen kon ik uiteindelijk toch verder en kwam ik onder de eerder genoemde brug terecht. Daar zat een stuk vreemde muur en al mijn game-ervaring liet me weten dat ik hier waarschijnlijk iets mee moest om verder te kunnen. Op dit moment kwam de eerdere presentator even naast mij zitten en legde mij uit dat ik hier Black Widow kon gebruiken. Zij kon de boel scannen om zo bijzonderheden naar boven te halen. Er verschijnt dan als het ware een soort tablet op je scherm waar je bijzondere dingen in kunt zien. Helaas kan ik er meer dan dit niet over vertellen, aangezien mijn speelsessie op dat moment voorbij was. Toch zag het er heel interessant uit en ik ben benieuwd hoe deze manier van ‘scannen’ in de uiteindelijke game gaat uitpakken.

Al met al werd ik zelf erg enthousiast van de presentatie en het stukje dat ik mocht spelen. Dit was ik van tevoren al, maar al deze extra informatie zorgt ervoor dat ik bijna niet kan wachten. De game komt pas eind januari 2016 uit dus dat is ook nog wel even wachten. Toch ben ik ergens blij dat de game nog een tijdje duurt, want Warner Bros. claimt dat dit de grootste LEGO-game ooit gaat zijn in de franchise wat betreft personages, maar ook wat betreft verschillende stijlen. Om dit waar te maken, hebben ze natuurlijk behoorlijk wat tijd nodig. Ik weet in ieder geval zeker dat ik aankomende januari geen after feestdagen dip zal gaan hebben, want dan heb ik hopelijk deze game in handen om alles op te vrolijken.