Last Guardian bewust uitgesteld vanwege de PS4

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Last Guardian bewust uitgesteld vanwege de PS4

PlayStation-baas Shuhei Yoshida zegt dat The Last Guardian bewust is uitgesteld om zo op de PlayStation 4 uit te komen. Volgens hem zouden er, wilde het spel draaien op de PlayStation 3, teveel compromissen gemaakt moeten worden waardoor het spel er nooit zo uit zou komen te zien als zij voor ogen hadden. De PlayStation 4 bracht uitkomst.

Het is gedurfde move van Yoshida om één van de meest populaire games van de afgelopen jaren zo lang uit te stellen. Sinds de indrukwekkende trailer in 2009 werd er nauwelijks meer iets vernomen van The Last Guardian, behalve dat “eraan gewerkt werd”. Yoshida legt uit dat de game die we zagen in de trailer nooit tot stand had kunnen komen als de game gebruik had gemaakt van de PlayStation 3 hardware.

“De trailer die we lieten zien draaide op de engine van de game, maar we lieten het er in de trailer beter uit zien dan het eigenlijk was. De framerate van de game was eigenlijk veel lager waardoor we footage van de trailer moesten versnellen naar 30 frames per seconde. Het team kreeg het moeilijk voor elkaar om de game speelbaar te houden en moesten een aantal features verwijderen om het mogelijk te maken.”

De ontwikkeling van de game duurde zo lang dat er intern al gesproken werd over de komst van de PlayStation 4. Met de kennis in 2012 dat de PS4 iets meer dan een jaar op zich zou laten wachten, moesten ze een keuze maken.

“Het team had veel tijd gespendeerd om alles te optimaliseren voor de PS3, maar gezien dat zeer unieke hardware is moest zo’n beetje alles opnieuw gedaan worden voor de PS4. Dat duurde tot vorig jaar, wanneer alle fundamentele dingen overgezet waren en het team kon werken aan de game.”