Lanning: “Iedere ontwikkelaar die ik ken probeert uit triple-A te gaan”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Lanning: “Iedere ontwikkelaar die ik ken probeert uit triple-A te gaan”

Lorne Lanning heeft wederom zijn ongenoegen geuit op de game-industrie. Hij zegt dat bijna alle mensen die hij kent die in het wereldje werken uit de triple-A scene proberen te komen ten gunste van kleinere indie-projecten.

In een interview moest menig groot bedrijf eraan geloven en Lanning vertelde over de vernietigende werkdruk waar ontwikkelaars vandaag de dag aan worden blootgesteld:

“Ik wil geen slaaf worden op een groot schip. Het werk dat verzet moet worden, wordt steeds zwaarder en zwaarder. Alle mensen die ik ken die werken aan grote triple-A projecten proberen uit dat wereldje te stappen. De deals worden alsmaar slechter: je moet meer doen voor minder geld en de risico’s worden groter.”

Lanning zei dat hij en zijn team samen een ‘aantal miljoen’ van hun eigen geld hebben geïnvesteerd in hun bedrijf en de aankomende Oddworld-game. Alles wat ze aan hun komende projecten gaan verdienen, zal goed terechtkomen en geïnvesteerd worden in nieuwe games en nieuwe IPs. Iets wat Lanning maar al te graag doet. Hij vindt dat het werken aan indie-titels twee belangrijke aspecten kent: de kwaliteit van de game is de aorta voor het succes en je hoeft dan geen verantwoordelijkheid af te leggen aan investeerders, waardoor games niet half gebakken worden uitgebracht: “zoals Battlefield 4”.

“Wanneer investeerders en aandeelhouders belangrijker zijn dan je klanten, hoe lang zal onze industrie dan nog hebben? Vertrouwen is de meest zeldzame luxe wat je als ontwikkelaar kunt hebben. Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in de grote bedrijven en indie-ontwikkelaars zitten in een unieke positie waar ze dicht bij hun klanten staan. Klanten moeten je vertrouwen om overstag te gaan, maar de band die je dan opbouwt kan nog jaren duren.”