Kingdom Hearts 3 switched naar Unreal 4
Kingdom Hearts 3 zal geen gebruik meer maken van Square’s in-house engine Luminous. De ontwikkeling zal verder gaan met Unreal Engine 4 om het project te versnellen, aldus Tetsuya Nomura.
In een interview met het Japanse blad Famitsu heeft de director van Kingdom Hearts 3 (en ritssluiting-fanaat) Tetsuya Nomura verteld dat het team achter Kingdom Hearts 3 van engine is gewisseld. Men werkt niet meer met de door Square-Enix ontwikkelde engine Luminous, maar met Epic’s Unreal Engine 4. Volgens Nomura is dit gedaan vanwege “verschillende redenen” en dat de switch zal geen effect hebben op het proces of het project zal vertragen. Hij gaf wel toe dat sinds de overstap is gemaakt, er problemen zijn met renderen, maar dat het team nauw samenwerkt met de mensen van Epic om dit er zo spoedig mogelijk uit te halen.
De keuze om van engine over te stappen is raar gezien de kracht van de Luminous engine van Square-Enix. Demo’s en filmpjes (die volgens Square-Enix allemaal ingame zijn) zien er stuk voor stuk fenomenaal uit, dus waarom zou je daarvan afstappen? Volgens Square-Enix wordt er nog veel gesleuteld aan de engine, dus misschien is dit gedaan om de ontwikkeling van Kingdom Hearts 3 op te laten schieten.