Kingdom Come: Deliverance
Tussen de ridders mochten we op gamescom onze eerste stappen in de Bohemen zetten, in Kingdom Come: Deliverance. Met vier man sterk hebben we de game mogen testen en kwamen we erachter dat we niet alleen allemaal verschillende spelervaringen hadden, maar ook uiteenlopende conclusies over de Kingdom Come trokken.
De middeleeuwen waren allesbehalve het prettigste tijdperk om door Europa heen te banjeren, maar gek genoeg is het wel een zeer populaire setting voor games. Zo ook Kingdom Come: Deliverance, dat de RPG tot een nieuw niveau van realisme moet brengen. De redactie heeft echter haar twijfels of het Warhorse Studios gaat lukken het genre te verheffen.
Robert
Kingdom Come: Deliverance belooft op basis van de trailers een middeleeuwse RPG te worden van epische proporties. Ik was dan ook enigszins teleurgesteld toen de demo in een klein dorpje begon, waar je de zoon van de lokale smid speelt. Afijn een avontuur moet ergens beginnen en ik was blij verrast dat ik meteen uit drie verschillende missies kon kiezen. Gezien de beperkte tijd koos ik ervoor om naar de vrienden van de hoofdpersoon te gaan, wat volgens verwachting ontaarde in het nodige kattenkwaad.
Hoewel op kleine schaal, laat het meteen zien dat Kingdom Come een gelaagd verhaal heeft en je zelf kunt bepalen welke paden je volgt. Ik vermoed echter dat hier wel de nodige grenzen aan zitten, aangezien je uiteindelijk toch de epische oorlog moet ontketenen die ons is belooft. Of de game dus daadwerkelijk een echte sandbox game wordt, betwijfel ik daardoor nu wel enigszins. Maar goed, ik heb niet de twee andere verhaallijnen kunnen proberen en misschien denkt Jermaine daar op basis van zijn keuzes in de demo wel anders over.
Jermaine
Tja, ik weet niet wat ik ervan moet vinden eerlijk gezegd. Ik hou van het tijdperk en de beloofde vrijheid maar ik was niet echt onder de indruk van de game. Zoals Robert al zei, was het erg fijn dat je meteen een aantal missies voor je kiezen krijgt om zelf te kiezen. Ik besloot om wat geleend geld terug te halen en geheel in stijl sloeg ik die kerel gelijk op zijn gezicht. Hierdoor gaf hij snel zijn geld terug. Daarna kon ik kiezen uit een aantal reacties waarbij de één agressief is en de ander meer bemiddelend. Maar omdat ik zo lomp ben haalde ik dus het halve dorp op mijn nek.
Dit was tevens wel een goede manier om het vechten uit te testen. Hier knapte ik zelf dus het meeste op af. Het werkte voor mij heel omslachtig en ik betrapte mezelf erop dat ik maar wat stond te hakken en te rennen. Ik hoorde wel dat er een missie is waar je het vechten onder de knie kunt krijgen? Heeft iemand dit gedaan?
Jordy
Ik zelf heb deze missie waar je leert vechten ook niet gedaan. Misschien had ik dit uiteindelijk wel moeten doen, aangezien ik het vechten dus niet echt onder de knie kreeg. Het voelde heel lomp en stroef en ik hoop dat ze dit nog wel wat zullen verbeteren voor de uiteindelijke versie. De game is ondertussen al een paar keer uitgesteld, maar op het moment leek deze nog steeds niet helemaal richting het einddoel te gaan.
Het hele idee van de game klinkt wel goed en ik hoop dat dit dan ook uiteindelijk nog wel goed komt. Misschien pakte ik het wel gewoon verkeerd aan waardoor het niet goed leek te werken al heb ik zelf maar 15 minuten kunnen spelen. Ik had dus nog geen wapens en vocht alleen maar met mijn vuisten. Heeft één van jullie nog wel met wapen kunnen spelen?
Tim
Ik ben tijdens mijn speelsessie wel met mijn zwaard aan de slag geweest. Samen met de wapenmeester kun je een potje zwaardvechten oefenen in de schapenweide van het dorp. Tijdens het vechten kun je kiezen om met je zwaard uit te halen of te steken. Bovendien moet je een richting aan je klap meegeven, waarbij het wel belangrijk is om op je stamina te letten. Het vechtsysteem lijkt dan ook behoorlijk veel diepgang te hebben, maar het werkt op dit moment inderdaad nog niet helemaal lekker. Klappen komen soms niet zo aan als je bedoelt en ook het maken van combo’s werkt nog wat onhandig.
Wat me meer zorgen baart is de hoeveelheid bugs die ik in de game zag. Bij mij zelf bleef dit beperkt kleine dingen zoals quest markers die bleven staan nadat ik een quest voltooid had, maar om me heen heb ik ook echt een aantal volledige crashes gezien. Hebben jullie nog serieuze crashes meegemaakt?
Jordy
Ik heb inderdaad tijdens het spelen ook wat probleempjes gezien. Sommige npc’s gingen met hun hoofd door muren heen. De collision detection van sommige objecten waren ook niet goed omdat deze soms half weg vielen in de omgeving. Het ergste wat ik ben tegengekomen, is dat er op een gegeven moment een cutscene was en toen die was afgelopen moest ik vechten tegen wat vijanden. Helaas bleef het laadscherm hangen terwijl de rest geladen was. Ik werd vervolgens in elkaar geslagen en kon in principe niet terugvechten, waarna ik doodging. Dit was tegelijkertijd ook het einde van mijn speelsessie. Ik hoop dat in de uiteindelijke versie van de game dit soort bugs wel zijn opgelost.
Robert
Mijn speelsessies werd ook afgebroken door een crash en wij waren niet de enigen waarbij de game opnieuw moest worden opgestart. De buggy gevechten en de crashes beloven niet veel goeds, zeker als we bedenken dat dit een kleine demo was. De volledige game is vele malen groter en ambitieuzer dan het kleine stukje dat wij ervan hebben gezien en moet begin volgend jaar al af zijn. Hoewel Kingdom Come: Deliverance alle potentie heeft een prachtige RPG te worden met ongekende diepgang, hebben ze nog heel veel werk te verzetten voor de game in de schappen kan liggen.