King zorgt voor bijna kwart van Activision’s omzet

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
King zorgt voor bijna kwart van Activision’s omzet

De megadeal tussen Candy Crush-ontwikkelaar King Digital Entertainment en Activision heeft geen windeieren gelegd voor de uitgever. King, dat in februari officieel werd overgenomen door Activision, was goed voor 23% van de kwartaalomzet van de uitgever.

De cijfers komen uit het meest recente kwartaalverslag van de uitgever. Over het eerste kwartaal van 2016 kwam bijna een kwart van de omzet uit de maker van smartphonegames zoals Candy Crush Saga en Bubble Witch Saga. In totaal steeg de netto omzet van Activision in het afgelopen kwartaal naar 1,45 miljard dollar, tegenover 1,27 miljard het jaar ervoor. Dit is ruim boven de vooraf afgegeven verwachtingen van 1,26 miljard dollar.

Naast de positieve cijfers van King heeft de uitgever grote verwachtingen voor de nieuwe Call of Duty, Infinite Warfare. In het verslag noemt Activision de game een belangrijke toekomstige bron van inkomsten. Daarnaast maakte het bekend dat 84% van de gamers die een nieuwe PlayStation 4 kochten, kozen voor een bundel met Call of Duty: Black Ops III. Of dit wereldwijd het geval is, of alleen in de Verenigde Staten, is onduidelijk.