Killzone: Shadow Fall
Killzone is voor de PlayStation-gamers een bekende naam. In 2004 kwam, de toen nog redelijk onbekende studio, Guerrilla Games met Killzone, een shooter exclusief voor de PlayStation 2. Killzone was een commercieel succes en reden genoeg voor Sony om een exclusiviteitsdeal te sluiten met Guerrilla Games. Killzone kreeg vervolgens drie nieuwe delen: twee voor de PlayStation 3 en een PSP-versie. Nu, in 2013, heeft Guerrilla Games twee nieuwe delen in de Killzone-serie aangekondigd: Killzone: Shadow Fall voor de PlayStation 4 en Killzone: Mercenary voor de PlayStation Vita. Tijd voor ons om naar de PlayStation 4-game te kijken, om te zien wat we mogen verwachten.
Killzone is altijd een soort van paradepaardje geweest voor Sony; grafisch hoogstaand, gebruikmakend van alle facetten die de console tot zijn beschikking heeft zoals het ‘lean & peak’ systeem en Six-axis support in Killzone 2, PlayStation Move en 3D support in Killzone 3. Killzone: Shadow Fall heeft dus een hoge verwachting waar te maken, zeker als launch titel voor Sony’s nieuwe console, de PlayStation 4.
Een van de eerste dingen die opvalt aan de nieuwe Killzone is de naam, geen Killzone 4 maar Killzone: Shadow Fall. Het verhaal van Shadow Fall speelt zich dan ook 30 jaar na Killzone 3 af. De Helghast zijn verslagen en hebben asiel aangevraagd bij de ISA, die ze vervolgens een plekje geeft op de planeet Vekta. Gescheiden door een security wall van de Vektans proberen ze daar hun leven weer op te pakken, maar er broeit iets tussen de Vektans en Helghasts. De speler neemt de rol aan van een Shadow Marshall, een lid van de militaire intelligentie van de ISA. Zijn rol: een oorlog tussen de Helghast en de Vektans voorkomen door middel van infiltratie en het uitschakelen van strategische doelwitten.
Een aantal dingen valt op aan de beelden van de game die we tot nu toe hebben gezien. Een nieuwe setting, niet langer de door grijstinten overheerste kapotgeschoten wereld van de Helghast, maar een schitterende futuristische en kleurrijke stad die nog het meeste lijkt op steden uit Sci-Fi tv-series zoals Caprica of Stargate Atlantis.
De game zal verschillende soorten missies bevatten, waaronder infiltratie, stealth en actie missies. Bijzonder aan deze structuur is dat de missies in verschillende volgorden aangenomen mogen worden. Dit geeft je de kans de wereld te verkennen en niet langs vooraf vastgezette paden de levels te moeten doorlopen.
Natuurlijk zullen er nieuwe wapens en gadgets te vinden zijn, maar ook een aantal vertrouwde wapens zullen terugkeren zoals de M82 Assault Rifle. Een van de nieuwe gadgets is een soort van drone die je gedurende de missies kan helpen met schilden en tactische informatie.
De beelden die zijn getoond zijn volgens Guerrilla Games allemaal ingame, dit in tegenstelling tot beelden die werden getoond voor Killzone 2, een fout die ze niet nog een keer wilden maken. Grafisch gezien zit het dan ook wel goed met Killzone: Shadow Fall. De kracht van de PlayStation 4 in combinatie met de ervaring van Guerrilla Games zorgt ervoor dat de game er werkelijk prachtig uitziet; zowel de close-up wapens en vijanden als de vergezichten in de omgeving.
Gameplay-technisch gezien is het nog afwachten wat de nieuwe wapens, gadgets en missiestructuur zullen brengen. De open-wereld aanpak is een hele verandering ten opzichte van de voorgaande delen maar hoe dit uitpakt weten we pas als we daadwerkelijk gaan spelen.
De verwachtingen zijn dus hooggespannen, niet alleen door de voorgaande delen die zeer goed zijn ontvangen maar ook omdat dit een launch titel betreft voor Sony’s nieuwe console. Hoe dat allemaal uitpakt weten we pas in het vierde kwartaal van dit jaar, als zowel console als game op de markt liggen.