Killing Floor 2 – Zombiefeestje

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Killing Floor 2 – Zombiefeestje

In 2009 brak er een virus uit in de wereld van Killing Floor waardoor er zombie-achtige wezens ontstonden met de naam Zed. Nu, zeven jaar later, is de titel terug in de vorm van een sequel onder de noemer Killing Floor 2. Opnieuw nemen spelers het in waves op tegen de diverse vormen van Zed en hopen deze ditmaal wel een kopje kleiner te kunnen maken. Hoewel we nog tot halverwege november moeten wachten voordat de game daadwerkelijk in de schappen zal liggen, was ontwikkelaar Tripwire aanwezig op gamescom waar we zelf aan de slag konden met de titel.

Tijdens de demo zouden ik en drie anderen tegelijkertijd aan het spelen zijn. Dit hield in dat we samen in één team zaten en zouden strijden tegen waves gevuld met zombies. Van tevoren konden we een perk kiezen, dit houdt eigenlijk in dat je kiest waarmee je wilt strijden. Zo heb je een support, die ondersteuning biedt aan teamleden, een medic, die teamleden kan healen, een commando, die vertrouwt op vuurwapens om de klus te klaren en een berserker, die zich met name focust op melee aanvallen. Ik koos voor de laatste en maakte daarmee tegelijk de keuze om mezelf op close-combat te richten.

Hands-on_Killing Floor 2 002

Het perksysteem waar je voor kiest kun je ook naar eigen keuze aanpassen. Bij elke vijf levels die je stijgt heb je een nieuwe punt tot je beschikking die je kunt besteden. Op zich is het systeem heel simplistisch maar biedt spelers toch een vrije keuze, want je kunt namelijk steeds uit twee mogelijkheden kiezen. Dit zorgt ervoor dat je toch je personage naar eigen inzicht kunt aanpassen, zonder dat je daar uren aan hoeft te besteden.

Vervolgens waren we klaar om de arena te betreden die als setting een soort verlaten en vernietigde stad had. De setting is afgesloten, zoals een arena betaamt, maar het voelt nergens alsof je je daadwerkelijk in een gesloten gebied begeeft doordat er kleine gangetjes zijn en voorwerpen waar je achter kan gaan zitten. Kortgezegd voelt het alsof de locatie waar je aan het vechten bent volledig open is doordat je zoveel mogelijkheden hebt. Voordat je ook maar een beetje de locatie hebt ontdekt begint de eerste wave aan zombies jouw kant op te komen.

In het begin van de eerste wave waren de vijanden nog vrij simpel te doden, maar ook dit verandert al vrij snel. Nog tijdens de eerste wave werden de vijanden al pittiger en heb je bijna geen ademruimte meer. Dit is ook te merken aan het aantal zombies, echt tijd om een beetje in te komen heb je niet want het tempo ligt behoorlijk hoog, maar in deze game werkt dat op een positieve manier. De snelheid waarmee vijanden aan je geïntroduceerd worden ligt hoog, maar wordt nergens frustrerend, een lekker tempo als het ware.

Hands-on_Killing Floor 2 003

Tijdens het spelen merkte ik meteen dat mijn personage de naam berserker niet voor niets heeft gekregen. Ik begon met een soort schep als wapen en daarmee kon ik heerlijk op de monsterlijke wezens inhakken. Natuurlijk breng je jezelf lichtelijk in gevaar als je constant dicht in de buurt van een vijand moet zijn om aan te vallen, maar dat vraagt ook enige tactiek die in Killing Floor 2 heel goed toepasbaar lijkt te zijn. Zo was er een zombie die rondliep met een kettingzaag. Op het moment dat ik hem frontaal aan zou vallen had deze natuurlijk de mogelijkheid mij volledig in mootjes te hakken dus dat moest ik anders doen. Door met een boog om hem heen te lopen kon ik hem in zijn rug aanvallen en dat werkte prima.

Tijdens het spelen zul je geregeld aangevallen worden, maar gelukkig heb je de mogelijkheid jezelf te healen. In principe is dit ongelimiteerd maar het kost wel even tijd om uit te voeren, dus je moet wel zorgen dat je niet op dat moment tussen de vijanden staat maar een beetje achteraf. Je krijgt dan een kleine cutscene waarbij je een spuit met groen goedje in je arm steekt waarna je health weer een boost krijgt. Het is geen wondermiddel dus je bent niet in een keer weer volledig genezen en op sommige momenten moet je het vaker doen maar het biedt je wel de mogelijkheid net wat langer in de running te blijven.

Hands-on_Killing Floor 2 001

Nadat de wave is afgelopen word je door middel van een blauw lichtgevend spoor naar de volgende plek geleid. Daar heb je kort de tijd om je gear te veranderen en je wapens te vervangen door een sterker en beter model. Tijdens het strijden met de zombies verdien je geld, dat bedrag kun je nog verhogen door je huidige wapen te verkopen. Ook kun je je geld delen met de andere spelers of ontvangen, door te vegen op het touchpad van je PlayStation 4 (alsof je met geld aan het strooien bent) strooi je daadwerkelijk geld in de game. Of het veel gebruikt gaat worden is een tweede, gezien je je geld heel hard nodig hebt, maar het is een hele grappige gimmick.

Het is daarna de bedoeling om het duurste wapen dat je kunt kopen aan te schaffen zodat je meteen klaar bent voor de volgende wave. Het verbeterde wapen verschilt natuurlijk per klasse en in mijn geval ging het om een enorme kettingzaag. Dit zorgde meteen voor meer mogelijkheden, want waar ik met de schep enkel kon inslaan op de wezens, kon ik ze nu ook op een heel bloederige manier aan hun einde brengen. Iets wat ik tijdens de wave daarop ook flink geprobeerd heb tot we uiteindelijk een einde moesten breien aan de demo.

In principe is dat wat we in de demo mochten ervaren de kern van de game. Je vecht met een groepje mensen, die je ofwel kent of in mijn geval, juist niet kent, tegen waves en waves aan zombies en je probeert op deze manier zover mogelijk te komen. Het klinkt als een simpele manier van spelen en dat is het ook maar alle extra dingen zoals verschillende perks en wapens zorgen dat het leuk blijft. Ik vraag me enkel af of het op langere termijn net zo vermakelijk is dat ik het ervaarde tijdens het spelen van de demo. Dit zullen we nog een paar maanden moeten afwachten, want Killing Floor 2 is vanaf 18 november te krijgen voor pc en PlayStation 4.