Kickstarter – Het duwtje in de rug

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Kickstarter – Het duwtje in de rug

Crowd-funding is een term die steeds vaker gehoord wordt en ook voor steeds meer projecten belangrijk is geworden. Zo ook voor de game-industrie. Kleine game-ontwikkelaars die ambitieuze ideeën hebben, maar niet de financiële middelen om ze uit te kunnen voeren, vinden vaak hun heil bij websites als Kickstarter. Maar wat is Kickstarter nu eigenlijk?

Kickstarter werd op 28 april 2009 gelanceerd in Amerika om projecten in dat land te helpen met het opbouwen van kapitaal. Vrijwel direct werd de website opgepikt door de media. Gerenommeerd tijdschrift Time benoemde de website tot beste idee van het jaar en al snel vergaarde de organisatie bekendheid. Ironisch genoeg is het startkapitaal van tien miljoen dollar ook volledig gedoneerd door derden. Al snel ging Kickstarter internationaal en werden er ook projecten gesteund uit Engeland, Canada, Nieuw-Zeeland en in 2014 ook Nederland. Op Kickstarter worden er veel inzamelacties gestart voor uitlopende ideeën. Film, theater, boeken, technologie en nog veel meer, maar de echte succesverhalen zijn vooral de games. Dit blijkt wel uit de top tien meest gesteunde projecten waar veel games of gamegerelateerde producten in staan.

Yooka

Gamers zijn bereid om geld neer te leggen voor iets waarvan ze de potentie zien. Een heel goed en recent voorbeeld is de game Yooka-Laylee. Een game die enorm doet denken aan het immens populaire Banjo-Kazooie op de Nintendo 64 en ook daadwerkelijk als spirituele opvolger van de platformer gaat fungeren. Als dan ook nog blijkt dat een groep mensen van ontwikkelaar Rare, de makers van Banjo-Kazooie, verantwoordelijk zijn voor de nieuwe platformer, dan zijn de fans overtuigd. Binnen 45 minuten werd het doel van £175.000 al bereikt en na 24 uur stond de teller op ruim een miljoen. Een enorm bedrag dat een kwalitatief goede game kan realiseren en, mits de ontwikkelaars dat willen, ook een uitgever kan verleiden mee te helpen aan het project. Als er zoveel geld wordt opgehaald in één dag dan kan het eindproduct vele miljoenen opleveren.

Ook de game Mighty No. 9 werd twee jaar geleden enorm gesteund en had al snel vier keer het streefbedrag binnengehaald. De spirituele opvolger van Mega Man is nu bijna af en heeft met Deep Silver een uitgever die ervoor zorgt dat de game in september fysiek in de winkels komt te liggen. Verder zijn grote titels als Star Citizen en Project CARS mogelijk gemaakt door crowd-funding. Naast de grote titels zijn er ook honderden indie-games gerealiseerd door Kickstarter waarvan de meeste nu te vinden zijn op Steam. En wat te denken van de virtual reality bril Oculus Rift, die ook via Kickstarter gefinancierd werd en nu één van de blikvangers voor de E3 is.

Mighty-no-9

Nu lijkt het alsof ik Kickstarter volledig de hemel in prijs en dat vind ik deels wel terecht, want deze site maakt het zoveel makkelijker om bekendheid en geld te krijgen voor je product. Toch is het niet allemaal hosanna, want er zijn ook genoeg droeftoeters die misbruik maken van de goedgelovige mens. Een goed voorbeeld is de ‘game’ Mythic: A Story of Gods and Men. Toegegeven, de titel is eigenlijk al te slecht om waar te zijn, maar de breinen achter dit project beweerde dat er mensen van Blizzard bezig waren met het ontwikkelen van het project. Klinkt ineens te mooi om waar te zijn nietwaar? Gelukkig dachten een hoop mensen dat ook en al snel bleek dat alles verzonnen was puur om een zakcentje te verdienen. De teller stond op $4800 voordat Kickstarter de stekker eruit trok en het is nog steeds niet duidelijk wat er met het geld is gebeurd.
Al met al kunnen een paar treurige mensen dit mooie medium niet verzieken en blijken Kickstarter en andere vormen van crowd-funding een geschenk voor de game-industrie. Ambitieuze mensen met weinig financiële mogelijkheden kunnen hierdoor toch nog een mooi product op de markt brengen. En zeg eens eerlijk, het is toch wel heel cool om te zeggen dat je ook een klein aandeel had in het succes van een kaskraker.