Journey developer wil dat iedereen games gaat respecteren

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Journey developer wil dat iedereen games gaat respecteren

Jenova Chen, mede-oprichter en huidige topman bij Thatgamecompany, heeft aangegeven dat hij het vervelend vind dat mensen minder gamen naar mate ze ouder worden. De man achter games als Journey en Flower zegt te dromen van een toekomst waarin iedereen houd van games en dat het medium net zo wordt gerespecteerd als bijvoorbeeld film en muziek.

Chen vertelde in een interview aan Mashable dat hij altijd al games speelde met z’n vrienden maar dat naar mate ze ouder werden z’n vrienden niet meer wilden gamen. “Mensen lazen nog steeds romans, keken films, luisterden naar muziek. Het feit dat de meeste van mijn vrienden de games-industrie achter zich laten doet me verdriet. Hoe kan ik helpen om games niet alleen maar voor kinderen te ontwikkelen maar ook het respect te krijgen van mensen van elke leeftijd en geslacht? Mijn droom is om iedereen van videogames te laten houden”.

Chen zei daarnaast dat hij vind dat videogames zich te vaak richten op jonge jongens en niet genoeg kijken naar categorieën die aansluiten bij een breder publiek. Om videogames als een medium gezonder te krijgen en meer respect te verdienen moeten ontwikkelaars zich meer gaan verbreden naar andere genres aldus de Chinees. “Kijk naar de genres die vrouwen leuk vinden; Een romantische komische als game bestaat niet. Slechts enkele documentaire-games bestaan. Wat is het equivalent van een een echte drama-game? Bestaat niet. Emoties met zulke complexiteit voor een volwassener publiek zijn nodig om een medium als videogames gezond te houden en net zo veel respect te verdienen als bijvoorbeeld de filmindustrie heeft”.

Voor Chen kunnen videogames zo veel meer zijn dan enkel een uitweg van de realiteit. Hij beargumenteert zelfs dat videogames, zolang ze goed ontworpen zijn, mensen zelfs kunnen helpen met verlies of het behalen van een groter gedachtengoed. “Deze games hebben een grotere betekenis, verder dan enkel plezier of een uitvlucht”, aldus Chen. “Er zit meer kracht in deze games wanneer je het goed doet. Ik denk dat bepaalde gevoelens kunnen helpen bij genezing en verandering van mensen, dat het hun leven beter kan maken. We willen een positieve bijdrage leveren aan de menselijke psyche wereldwijd, zelfs als je enkel denkt dat het maar entertainment is”.