John ‘TotalBiscuit’ Bain vannacht overleden

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
John ‘TotalBiscuit’ Bain vannacht overleden

Het is geen geheim dat John ‘TotalBiscuit’ Bain al een tijd een verloren strijd aan het vechten was tegen uitgezaaide darmkanker. Na jaren te hebben gestreden met alle mogelijke middelen, heeft de ziekte hem afgelopen nacht helaas overwonnen.

John ‘TotalBiscuit’ Bain werd in 2014 geconstateerd met darmkanker die gevorderd was tot in een ver stadium. Achteraf zei hij dat hij al veel eerder klachten had, maar altijd te beschaamd en bang was om eerder naar de dokter te gaan. Na zijn diagnose ging hij direct aan chemotherapie en werd hij geopereerd. Initieel leek de procedure succesvol, maar later in 2015 bleek dat de kanker was uitgezaaid naar zijn lever. De artsen gokten dat hij nog een half jaar te leven had.

TotalBiscuit was echter een koppige man en gaf nooit op. Hij ging door met experimentele chemotherapieën en bleef werken wanneer dit kon. In de jaren hierna kon hij steeds minder vaak de serie ‘WTF is…’ opnemen, zijn podcast ‘The Co-Optional Podcast’ werd steeds vaker geleid door zijn vrienden en collega’s en zijn StarCraft II-toernooien stopten uiteindelijk ook met plaatsvinden. De afgelopen weken bleek dat het einde echt nabij was voor deze gigant in de gamingindustrie. Hij trok zich terug met zijn vrouw, kind en honden om met zo weinig mogelijk pijn de laatste weken te genieten van het leven. Afgelopen nacht faalde zijn lever en viel hij in coma, waarna hij overleed. Dat TotalBiscuit door en door een gamecriticus was, bleek wel op dit moment. Naar zeggen van zijn vrouw was hij kritiek aan het leveren op Fortnite op het moment dat hij overleed.

TotalBiscuit was en zal altijd een grote bron van inspiratie blijven voor de gamingindustrie en gamesjournalistiek. Ook bij ons op de redactie zijn er mensen die door zijn werk en zijn video’s kritisch zijn gaan kijken naar games en uiteindelijk zelf de industrie in zijn getrokken. In de toekomst zal zijn vrouw Genna Bain zijn werk voortzetten, maar tot die tijd is het aan ons om de FPS- en FOV-politie in stand te houden.