John Romero: ‘FPS-games kunnen nog veel innoveren’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
John Romero: ‘FPS-games kunnen nog veel innoveren’

Volgens John Romero is er nog genoeg wat het FPS-genre kan doen om te innoveren. Hij zegt dat men wat er al gedaan is maar blijft kopiëren en niet het risico neemt om het genre in een nieuwe richting te duwen.

Wie herinnert zich John Romero nog? De andere helft van ID Software die samen met John Carmack de onbetwiste koning was ten tijde van Wolfenstein, DooM en Quake. Hij schijnt weer bezig te zijn met een nieuwe game die volgens hem het FPS-genre gaat vernieuwen. Hij vertelde dat er nog vreselijk veel dingen zijn die het genre kan doen om te vernieuwen, zoals een mix van een shooter en een MMO.

“Neem zoiets als World of Warcraft. Hoe zou het zijn als die game een shooter was? Een gigantische wereld vol met quests en een PVP-systeem al geïmplementeerd. In mijn ogen zouden de omgevingen meer op die van Team Fortress 2 lijken. De dorpen waar je naartoe kan gaan zijn dan zoals de maps uit Team Fortress 2, waarbij je zoveel mogelijk punten probeert te scoren voordat je verder gaat. Of dat die omgeving specifieke doelen heeft, zoals het uitschakelen van sluipschutters en twee met explosieven om belangrijke items terug te nemen. Wanneer je klaar bent met het opruimen in één dorpje, ga je verder naar het volgende en de wereld is bezaaid met kleine nederzettingen”.

Zijn voorbeeld om een shooter met een MMO te mixen is helaas een beetje achterhaald: toevallig is Destiny vandaag uitgekomen en eerder was er de geflopte MMO Tabula Rasa.

“Shooters kunnen nog zoveel kanten op, maar mensen blijven hetzelfde telkens weer kopiëren omdat ze bang zijn om iets nieuws te proberen. We zijn nog steeds bij het topje van de ijsberg”.