John Carmack: “kwaliteit van VR-software moet omhoog”

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
John Carmack: “kwaliteit van VR-software moet omhoog”

Virtual reality neemt sinds dit jaar een enorme vlucht en met de release van de PlayStation VR nog voor de boeg hebben we ook al de Oculus Rift en HTC Vive uit zien komen. John Carmack, chief technology officer bij Oculus vindt echter dat ontwikkelaars door de nieuwigheid van virtual reality de kwaliteit uit het oog verliezen.

De hoge pief van Oculus is van mening dat ontwikkelaars en uitgevers veel kritischer moeten zijn op de producten die zij afleveren. Volgens Carmack komt de nieuwigheid van virtual reality de kwaliteit van de software niet ten goede. Ook de laadtijden zijn een hekelpunt voor de Amerikaan.

Titels voor de virtual reality moeten van net zo’n goede kwaliteit zijn als de reguliere games. We moeten ons afvragen of de producten die we maken net zo’n goede, of zelfs betere ervaring biedt als de huidige non-VR games. Bepaalde zaken als lange laadtijden kunnen deze ervaring ook flink verpesten. Als je dertig seconden moet wachten wanneer je een aantal uren op de bank gaat gamen valt het allemaal wel mee, maar zo’n lange wachttijd tijdens een korte VR-sessie is gewoonweg veel te lang.

Veel VR-titels hebben een redelijke korte speelduur waardoor het volgens Carmack wenselijk is dat de laadtijden ver onder de twintig seconden blijven. Bij voorkeur zo kort mogelijk. “Als het steeds dertig seconden duurt voordat jouw telefoon ontgrendeld is dan dan ga je die ook veel minder gebruiken”, aldus Carmack.