JCB Pioneer: Mars

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
JCB Pioneer: Mars

Een echte reis naar Mars of de planeet zelfs koloniseren is voor sommigen op aarde een droom. JCB Pioneer: Mars doet een poging deze droom een beetje te verwezenlijken, zij het virtueel. Of ze dat een beetje lukte checkte Robert op de beursvloer van gamescom.

Het is het jaar 2067 en ik ben zojuist gecrasht op Mars. Wat een veelbelovende kolonisatiemissie had moeten worden, ontaardt in een survivaltocht. Het scheelt dat de mensen van Atomicom me een beetje op weg helpen, want Mars is allerminst vriendelijk.

Astrofysicus

Vuurregens, bliksemtornados en zandstormen razen om me heen en het enige wat me nog even in leven houdt, is mijn ruimtepak. Deze is uiteraard niet eeuwig bestand tegen het ‘natuur’geweld van de rode planeet. Op mijn vraag of het er op Mars echt zo aan toegaat, geeft de ontwikkelaar toe dat ze het misschien wel enigszins aangezet hebben voor het survival element in de game. Echter komen er wel degelijk meteoorregens een bliksemstormen voor op Mars.

JCB Pioneer: Mars 
 Pixel Vault

Nu zijn de ontwikkelaars zelf natuurlijk geen geleerde astrofysici. Daarvoor hebben ze de expertise van Dr. Maggie Lieu ingeroepen. Zijn helpt de studio met het bereiken van een realistische Marservaring, waarbij ze zelf ook nog een rol speelt in de game. Je verliest namelijk na je crash gelukkig niet het contact met de basis en krijg van van Lieu de nodige sturing en missies, al beperkt zich dit in het begin vooral tot niet doodgaan.

JCB

JCB Pioneer: Mars is niet alleen het product van een samenwerking met de wetenschap, maar ook met een veel minder voor de hand liggende partij: JCB. Deze afkorting in de titel van de game, duidt namelijk op het J.C. Bamford Excavators Limited. Wanneer je in de bouw werkt is dit vast een bekende naam, maar voor mij was het niet direct duidelijk dat het om graafmachines en ander groot materieel ging.

Na een korte Google image search zijn de gelijkenissen wel snel getrokken. Het eerste grote voertuig dat je tegenkomt nadat je bent gestrand en enige bescherming biedt tegen het geweld van de planeet, zou niet misstaan op een bouwplaats. Misschien wel een bouwplaats van een paar decennia in de toekomst, maar het stevige geel met de zwarte strepen is onmiskenbaar voor voertuigen uit de sector.

JCB Pioneer: Mars 
 Pixel Vault

Met deze voertuigen moet je Mars verkennen, schroot ophalen en resources opgraven. Deze liggen op het oppervlak of in diepe lavatunnels, waar ik overigens ook de Mars Rover tegenkwam. In eerste instantie is dit om weer stroom te krijgen in je basis en de eerste levensbehoeften te kunnen vervullen. Mocht dit je lukken, dan verandert het overleven langzaam in een kolonisatiemissie.

Oost West, Mars best

De mensen van Atomicom hebben uiteraard de intentie om je zo lang mogelijk op het zorgvuldig vormgegeven stukje van Mars te houden. Het is dan ook de bedoeling dat je de basis uitbreidt. Dit gebeurt niet in de first-person modus als je rondloopt of de third-person modus als je in een voertuig zit. Wanneer je gaat bouwen schakelt de game over naar een vogelperspectief, zodat je alles rustig op zijn plek kan zetten.

Dit deel van de game voelt al snel aan als het bouwen in city- of basebuilder. zij het minder uitgebreid. De basis kan echter flink uitgebreid worden en uiteindelijk kun je in andere delen van de map ook kleinere outposts maken. Alles met het doel Mars helemaal eigen te maken.

JCB Pioneer: Mars 
 Pixel Vault

JCB Pioneer: Mars komt 31 augustus in early access beschikbaar op Steam. Wanneer de volledige release gaat plaatsvinden, is nog niet bekend.