inFAMOUS: First Light – Eerste DLC voor inFAMOUS ziet het daglicht

inFAMOUS: First Light – Eerste DLC voor inFAMOUS ziet het daglicht

Eerder dit jaar zat de PlayStation 4 nog verlegen om absolute next-gen top titels, maar ontwikkelaar Sucker Punch maakte hier snel korte metten mee met de release van inFAMOUS: Second Son. De game plaatste je in een digitaal Seattle waar je de stad als ‘Conduit’ naar je hand kon zetten met verschillende superkrachten. Collega Mick was iets minder te spreken over de game, zoals je hier in zijn review kunt lezen, maar ondergetekende kon er niet genoeg van krijgen. Nu een halfjaar later ziet de eerste DLC voor inFAMOUS het daglicht, maar zit First Light op hetzelfde niveau als haar grote broer?

DLC komt in veel verschillende vormen en maten voor. De laatste tijd lijkt de nadruk echter vooral te liggen op multiplayer content. Een paar multiplayer maps zijn natuurlijk ook sneller in elkaar gezet dan nieuwe singleplayer content die daadwerkelijk voortborduurt op de kracht en het verhaal van de originele game. Gelukkig kiest Sucker Punch niet voor de makkelijke weg, en bieden zij met First Light een kijkje op het verleden, heden en de toekomst van het karakter Fetch. De game dient hiermee als een prequel voor inFAMOUS: Second Son.

InFAMOUS First Light_001

Voor de personen die Second Son speelden is Abigail ‘Fetch’ Walker geen onbekende. Met hoofdkarakter Delsin nam je namelijk de krachten over van deze ex-junkie die neon naar haar hand kon zetten, om bijvoorbeeld zo snel als het licht door de straten te rennen of tegenstanders razendsnel te doden met schichten van neon. Het feit dat deze DLC zich op de krachten van Fetch richt, leidde dan eerst ook tot wat huiverigheid van mijn kant. Waarom geen nieuw karakter met nieuwe krachten? Gelukkig is Sucker Punch niet stom en breiden ze de move-set van Fetch dermate ver uit dat het lijkt alsof je met compleet nieuwe krachten speelt. De game neemt dan ook de ruimte om te starten vanaf nul met een karakter dat haar krachten nog moeten leren beheersen.

Zoals ik al aangaf legt het verhaal van Fetch de blauwdruk voor de gebeurtenissen in Second Son, en dat zorgt voor een solide verhaal. Conduits, personen die de mogelijkheid hebben om elementen naar hun hand te zetten, worden al snel als een dreiging voor de mensheid gezien. Het Department of Unified Protection (DUP), onder leiding van Augustine, maakt een klopjacht op deze conduits om ze op te sluiten in Curdun Cay, een gevangenis die specifiek gebouwd is voor het huisvesten van deze ‘freaks’ met superkrachten. Dit zorgt al meteen voor een grimmige stemming. Aan de oppervlakte lijkt inFAMOUS de zoveelste game met superhelden, maar de game deinst er niet voor terug om enige kritiek op de maatschappij te leveren met de discriminatie jegens conduits, maar ook het toezicht van de overheid die zich al snel vooropstelt met bescherming van het volk in ruil voor privacy.

Fetch wordt al snel gezien als een speciaal geval. Dit zorgt ervoor dat ze haar krachten mag tonen in speciale trainingsarena’s van Curdun Cay. Hiermee wordt gelijk een nieuwe gameplay-element geïntroduceerd. Als Fetch heb je de mogelijkheid om in deze arena’s highscores neer te zetten in twee verschillende scenario’s: Het redden van gijzelaars, of het behalen van een highscore door een aantal golven van vijanden te overleven. Het toffe is dat je deze arena’s ook kunt spelen met Delsin Rowe, het hoofdkarakter uit inFAMOUS: Second Son. Echter, als je geen fan bent van deze arena’s, dan biedt First Light gelukkig ook nog een verhaallijn.

InFAMOUS First Light_002

Als Fetch krijg je de kans om Seattle nogmaals op zijn kop te zetten met neonkrachten, in een verhaal dat meer licht laat schijnen (haha) op Fetch haar jeugd en de band met haar broer. Je krijgt hiervoor genoeg nieuwe speeltjes. Zo is de stad nu bezaaid met neonwolken die je een boost geven waardoor je karakter letterlijk als een bliksemschicht over de straten heen schiet. Ook de daken zijn niet veilig, waardoor je al snel van gebouw naar gebouw schiet terwijl je onderling tegenstanders onder vuur neemt. Dit is gelijk ook de kracht van inFAMOUS; de game lijkt gemaakt voor de controller van de PlayStation 4 (wat deels waar is gezien Sucker Punch nauw betrokken was bij het design van de DualShock 4) en speelt heerlijk weg. Al snel rijg je combo’s aan elkaar waarmee je jouw tegenstanders vernedert en omlegt. Fetch laat zich soepeler besturen dan Delsin, en heeft daarnaast een coole Melee Finisher waarmee ze haar tegenstanders met één snoeiharde dropkick het licht achter de ogen vandaan schopt.

De nieuwe move set en zijn upgrades zorgen er echter voor dat je al snel weer vervalt in wat we haast het ‘inFAMOUS-model’ kunnen gaan noemen; je gaat op zoek naar neon orbs en speelt side-missions, zodat je snel jouw karakter kunt upgraden en daarmee de hoofdverhaallijn kunt uitspelen.

InFAMOUS First Light_004

Omdat dit allemaal zo soepel weg speelt, valt het je bijna niet op, maar dit is inmiddels al weer de vierde keer dat we dit met een inFAMOUS-karakter doen. De game vindt het wiel dan ook niet opnieuw uit, maar lijkt je vooral tonnen plezier te willen bieden met het vernederen van je tegenstanders met de meest oogverblindende moves. Niks mis mee, maar voor een volgend deel moet Sucker Punch toch echt een nieuw gameplay-model aanbieden om spelers geboeid te houden, want het trucje begint nu doorzichtig te worden. First Light blijft echter boeiend, terwijl het zich zelfs in dezelfde stad als haar grote broer afspeelt. Een domper is dat je slechts één deel van deze stad kunt betreden, want het downtown gedeelte van Seattle blijft helaas onbereikbaar.

Gelukkig doet First Light niet alleen aan recyclen en laten ze je later ook nog vechten in de besneeuwde bergen rondom Curdun Cay. Op dit moment valt het pas op dat een verandering van omgeving de serie niet slecht zou doen; waarom geen superkrachten in de omliggende bossen van Seattle die in de verte opdoemen? Van boomtop naar boomtop vliegen terwijl je onderweg vijanden uitschakelt zou niet misstaan, naar mijn idee… Misschien iets voor een volgende DLC, Sucker Punch?