Indigo 2017
Op 30 juni was het Indigo 2017 event in De Lik, Utrecht. Hier waren 42 games van kleine indie-ontwikkelaars aanwezig om deze aan de wereld te laten zien. Natuurlijk waren wij ook van de partij. Tijd om te kijken wat de toekomst in petto heeft.
De Lik. Tot 2014 was dit de oudste gevangenis van Nederland, gevestigd in het centrum van Utrecht. Gesloten door de afname van de criminaliteit wordt dit terrein nu gebruikt voor de ontwikkeling van kunsten en productiviteit. Waar vroeger Herman Brood zijn straf uitzat, waren op 30 juni 42 indie-ontwikkelaars aanwezig. Nederlandse en internationale teams kwamen samen om hun hart en ziel te laten zien aan de publieke toeschouwer. Natuurlijk waren wij ook van de partij en we hebben een hoop interessante dingen gezien.
Steam talk
Om half 11 in de ochtend was er een Steam talk gepresenteerd door Alden Kroll die ondersteund werd door drie collega’s. In deze presentatie ging Kroll in op het nieuwe Steam Direct en wat dit betekent voor kleine ontwikkelaars die Steam willen gebruiken als distributieplatform. Zo is er geen proefperiode meer waarin de game aan een aantal likes moet voldoen voordat ze op de grote store page komen.
Helaas zouden ontwikkelaars met duistere intenties hier misbruik van kunnen maken, op manieren die we ook al zagen bij het Steam Greenlight systeem: ontwikkelaars die de store page overvloeden met games die nauwelijks games te noemen zijn om zo geld bij elkaar te schrapen. Hier is Valve ook op voorzien. Om dit tegen te gaan, worden de algoritmes van de discovery queues en de store page flink geupgrade, waardoor deze praktijken snel weggefilterd moeten worden.
Verder zal er in de nabije toekomst een update komen die de UI van de bibliotheek in de Steam client aan zal passen. Na deze update zal het makkelijker worden om in contact te komen met communities, games in de gaten te houden via nieuwsbrieven met betrekking tot patches van game en wordt het eenvoudiger om te zien welke games je vrienden spelen.
Na de presentatie, die ruim een uur duurde, begon het echte werk. Ik ben het celblok ingedoken om kennis te maken met game-ontwikkelaars en hun producten. Ik begon bij een erg jong team uit Rotterdam.
We Were Here Too
We Were Here Too is een game die wordt ontwikkeld door Total Mayhem Games uit Rotterdam. De game is het vervolg op We Were Here, die een paar maanden geleden uitkwam op Steam als free-to-play. Deze game was het resultaat van een project tijdens de minor Game Design aan de hogeschool InHolland in Rotterdam. Een deel van het team besloot daarna om door te gaan.
We Were Here Too zal net als zijn voorganger een puzzelgame worden. De inspiratie van deze game ligt overduidelijk bij Keep Talking and Nobody Explodes, die lovende kritieken kreeg voor zijn unieke co-op dynamiek. We Were Here Too is namelijk een co-op game voor twee personen. Beide personen zitten vast in een apart deel van een groot kasteel met breinbrekende raadsels en puzzels. Door communicatie en samenwerking moeten de spelers samen tot een oplossing komen.
Het eerste hoofdstuk van de game zal aan het einde van deze zomer uitkomen voor Steam, voor Windows en Apple, en voor Xbox. De rest van de game zal periodiek uitkomen.
Bury me, my Love
The Pixel Hunt is een Franse ontwikkelaar onder leiding van Florent Maurin. Hij wilde een relevante game maken die ons aan het denken zet over de wereld waar wij nu in leven. Een onderwerp dat natuurlijk dagelijks in het beeld komt, is de crisis in Syrië en de gevolgen daarvan.
In de game Bury me, my Love spelen we Majd: een Syrische man van middelbare leeftijd, gevestigd in het platgebombardeerde Homs, Syrië. Majd kan Syrië niet verlaten, omdat hij de zorg van zijn oma op zich neemt, maar zijn vrouw, Nour, neemt de kans en vlucht richting Europa. De enige manier die zij heeft om in contact te blijven met haar man, is via SMS.
Tijdens de game houd je contact met Nour en beleef je zo haar doortocht naar West-Europa en de moeilijkheden die zij meemaakt. Ze stuurt je foto’s met beelden van vluchtelingenkampen en vraagt je om advies. De keuzes die je hierbij maakt, hebben uiteindelijk invloed op de uitkomst van het spel.
De bedoeling van het spel is om mensen aan het denken te zetten over de situatie die nu erg aanwezig is in de wereld. Vanuit media en bepaalde politieke bewegingen vindt er een demonisatie plaats, waar vluchtelingen en hun etniciteit in een slecht daglicht wordt gezet. Met zijn game probeert Florent Maurin mensen te laten realiseren dat vluchtelingen ook maar mensen van vlees en bloed zijn, op zoek naar een beter leven.
De game komt deze zomer uit op iOS en Android en is verkrijgbaar voor €3.99.
Lonely Mountains: Downhil
Lonely Mountains: Downhill is het passieproject van Jan Bubenik en Daniel Helbig. Samen vormen zij Megagon Industries en zijn gevestigd in Berlijn. Het spel zit simpel in elkaar. Je bent een mountainbiker en je bevindt je op een berg. Het is jouw doel om zo snel mogelijk onder aan de berg te komen zonder te verongelukken. Klinkt makkelijk toch?
Maar makkelijk gezegd, is niet altijd makkelijk gedaan. De bergpaden zijn met de hand in elkaar gezet en zijn verzadigd van scherpe bochten, stenen en bomen die in de weg staan. Dit zorgt voor een game die uitdagend en spannend aanvoelt, terwijl de graphics juist simpel en rustgevend zijn. Je bevindt je in de rustgevende groene natuur en de low-poly art style zorgt voor overzicht en een nette omgeving.
De game komt in de eerste helft van 2018 uit en wordt speelbaar op Windows en Apple.
She Remembered Caterpillars
In een eenzame cel stond een eenzame computer. Geen aanwijzingen, geen ontwikkelaar, alleen een prachtige 2D puzzelgame. Het idee is simpel: er zijn rode beestjes en er zijn blauwe beestjes. Een rood beestje kan niet over een blauwe brug en andersom. De beestjes moeten allemaal op een wit platform komen. Heb je dit voor elkaar gekregen, dan groeien er propellers (!) uit hun hoofdjes en vliegen ze er vandoor.
Hoewel de puzzels simpel beginnen, worden deze binnen no-time complexer en moeilijker. Mocht je uiteindelijk een tijdje vastzitten op een bepaald level, dan geeft dat niks. Je kunt dan namelijk even genieten van de prachtige achtergronden die stuk voor stuk met de hand getekend zijn.
De game is al uit voor Steam en zal later dit jaar ook uitkomen voor de Nintendo Switch.
RICO
“This game is about kicking doors and shooting people in the face.” Dat is wat James Parker mij vertelde toen ik vroeg waar de game RICO over ging. En zeker genoeg, dat is precies wat je doet in het spel dat ontwikkeld wordt door het Engelse Ground Shatter.
In het spel speel je als tweetal: je maakt deel uit van de Amerikaanse politie-eenheid RICO die invallen doet bij bendes en criminele aangelegenheden. Uitgerust met handvuurwapens en stevige leren boots deel je gerechtigdheid vlot uit. De game komt in januari 2018 uit voor Windows en Apple.
Crest
Eat Create Sleep is een Zweedse gamestudio die zich gespecialiseerd heeft in simulatiegames en Crest valt hier ook onder. In Crest ben je God en overzie je een stad met aanhangers. Als God zijnde kun je zien wat jouw aanhangers nodig hebben en wat ze graag willen. Op basis van deze data maak je nieuwe geboden. De volgelingen interpreteren deze geboden en gaan daarmee aan de haal.
Voor Eat Create Sleep was deze game meer een gedachtenexperiment. Ze vroegen zich af hoe religie werkt, hoe het komt dat mensen dezelfde boodschap vaak anders interpreteren en wat de consequenties hiervan zijn. De game is op Steam als early access beschikbaar.
Bolt Storm
Bolt Storm is een roguelike dungeon crawler ontwikkeld door Kuality Games, gevestigd in Breda. Je speelt als de koning van een rijk en je wordt ondersteund door een leger van soldaten. Het doel is simpel: vermoord vijanden, verken grotten en kastelen en verzamel schatten. Met deze schatten kun je nieuwe wapens en nieuwe soldaten kopen.
Als koning heb je de macht om je soldaten bevelen toe te dienen. Hierdoor ontstaat er een strategisch element waardoor lastige situaties efficiënt opgelost kunnen worden. Grafisch ziet de game er strak uit en de geluidseffecten zorgen voor een bevredigend gevoel als je een vijand neerslaat. De game komt in de winter van 2017 uit voor Steam en later voor Xbox.
De rest
Er is nog een heleboel wat we niet besproken hebben. Zo waren er een stuk of vijf VR-games die in ontwikkeling waren, maar jammer genoeg had ik niet de tijd om deze uit te proberen. Wat ik hierboven heb weergegeven, zijn de zeven games die mij persoonlijk het meest hebben aangetrokken. Ik ben zeer geïnteresseerd naar de uiteindelijke producten en ik ga deze nauw in de gaten houden.