Inafune kritisch over Japanse gaming-industrie
Volgens Mega Man en Mighty No. 9 maker Keiji Inafune staat de Japanse gaming-industrie er nog steeds slecht voor, omdat werknemers in Japan bang zijn om tegen hun bazen in te gaan. Deze vorm van angst houdt de hele industrie achter.
Keiji Infafune is wellicht de meest kritische Japanse ontwikkelaar. Vijf jaar geleden was hij degene die de noodklok luidde over de staat van de Japanse games en zei dat ze minstens vijf jaar achterliepen. In een nieuw interview zegt Inafune dat de zaken zijn verbeterd, maar nog niet genoeg. Hij zegt dat hijzelf, (Koji) Igarashi en (Yu) Suzuki voorlopen op de rest omdat zij een risico durven te nemen. Ze hebben aangetoond dat westerse gamers wel degelijk interesse hebben in Japanse games.
“Met het succes dat ik heb gehad, maar ook de succesen van Igarashi-san en Suzuki-san hebben aangetoond dat de westerse markt games wil van deze Japanse makers. Iets wat Japanse uitgevers allang hadden moeten zien. Ik denk dat deze Kickstarters dingen gaan veranderen. Ik hoop dat Japanse uitgevers inzien dat het loont om een risico te nemen en dat meer ontwikkelaars de kans krijgen om de game te maken die ze willen maken, in plaats van de game die ze moeten maken.”
Infafune zegt dat een groot probleem voor de Japanse ontwikkelaars de Japanse cultuur is. Japanners zijn volgens hem erg verlegen en durven nauwelijks voor zichzelf op te komen uit angst dat ze misschien hun baan verliezen als ze hun mening geven. Ze willen wel, maar niemand wil het voortouw nemen. Hij heeft gemerkt dat als er één schaapje over de dam is, de rest zal volgen.
“Ik geef regelmatig lezingen waarbij ik aan het publiek vraag of ze vragen aan me hebben. Meestal duurt het een lange tijd voordat iemand ook maar z’n hand opsteekt. Echter, na de eerste vraag steken tientallen mensen hun handen op. Ik hoop dat het voorbeeld wat ik en de anderen (Igarashi en Suzuki) hebben gegeven meer Japanners zal inspireren om hetzelfde te doen. Veel van hen zijn te bang om iets te zeggen, omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken. Vanwege die angst worden veel Japanse werknemers jaknikkers en maken ze nooit de game die ze écht willen maken. Ik kan het weten, ik heb zowat mijn hele carrière bij Capcom in de clinch gelegen met mijn bazen.”