Idee voor Quantum Break voortgekomen uit Alan Wake

Idee voor Quantum Break voortgekomen uit Alan Wake

In een interview heeft creative director Sam Lake verteld dat zonder Alan Wake, Quantum Break niet zou bestaan. In de beginfases van Alan Wake bestond de game uit meerdere verhalen, waarvan er een ging over het manipuleren van tijd en kwantumfysica.

Toen de eerste gameplay van Quantum Break werd getoond, werden er gelijk parallellen getrokken met Remedy’s vorige game: Alan Wake. Niet heel bijzonder, aangezien het wel vaker voorkomt dat een studio games maakt met dezelfde “feel”. Maar creative director Sam Lake van Remedy heeft gezegd dat er meer overeenkomsten zijn dan je zou denken. Quantum Break zou zonder Alan Wake nooit hebben bestaan. Tijdens het ontwikkelen van Alan Wake bestond de game oorspronkelijk uit meerdere verhalen, geschreven door de hoofdpersoon. Een van de verhalen bevatte een deeltjesversneller, wetenschap, kwantumfysica en het idee van verschillende werelden.

“Deel van het idee achter Quantum Break komt van een oud idee van Alan Wake. In die versie was het verhaal meer versplinterd, uitgesmeerd over de verschillende verhalen die hij had geschreven. We hebben het niet gebruikt, al was het idee verwerkt in één van de afleveringen van Night Springs in de game. Op een gegeven moment kwam ik op het idee voor een game met ongeveer hetzelfde concept. Na veel aanpassingen veranderde dat in Quantum Break.”

Dat er veel veranderd moet zijn is meer dan waar: de gameplay die getoond werd tijdens de gamescom van vorig jaar en de eerste trailer die Microsoft liet zien tijdens de aankondiging van de Xbox One is een verschil van dag en nacht. Veel zal er nu niet meer aan veranderen: Quantum Break verschijnt in de eerste week van april.