Hype rondom games – Goed of slecht?
We kennen het waarschijnlijk allemaal wel: je kijkt enorm uit naar een game, maar wanneer je deze dan uiteindelijk aan het spelen bent is deze lang zo tof niet als je had verwacht. Hoewel iedereen het fenomeen misschien wel kent, gebeurt het bij de ene game op een grotere schaal dan bij de andere. Rondom sommige games ontstaat zo’n enorme hype dat het altijd maar de vraag is of een game de hoge verwachtingen aan kan. Daarom besloot ik voor mezelf eens te kijken naar de hype rondom games en te bekijken of het fenomeen nou eigenlijk een goed of slecht iets is.
Dit jaar is een goed jaar geweest op het gebied van games. De ene na de andere grote titel kwam uit en zelfs een aantal verrassingen kwamen om de hoek kijken. Natuurlijk zorgt dit er ook voor dat de hype rondom een aantal titels echt enorm was en dat heeft dit jaar voor sommige games goed uitgepakt en voor anderen weer net iets minder. De meningen blijven natuurlijk altijd verdeeld. Iets wat voor veel mensen een tegenvaller was, kan voor jou juist een top titel zijn geweest. Zo kwam in augustus de game No Man’s Sky uit. Deze werd van tevoren enorm gehyped, maar bleek bij de release enorm tegen te vallen. Dit kwam met name doordat de ontwikkelaar een aantal beloftes had gedaan die de game helaas niet na leek te komen.
Het laatste lijkt met name een probleem te zijn wanneer je kijkt naar hypes rondom games; beloftes vanuit ontwikkelaars die niet nagekomen worden. Naast No Man’s Sky, die diverse beloftes niet nakwam, kwam afgelopen maand Final Fantasy XV uit. De nieuwste telg binnen de Final Fantasy-franchise had lang op zich laten wachten en dit zorgt ervoor dat de verwachtingen natuurlijk hooggespannen waren. Hoewel de game na de release van de meeste critici een hoog cijfer kreeg, was er toch wel iets dat de hype een beetje neerhaalde, namelijk de lengte van de titel. Voor de release beloofde de ontwikkelaar dat speelduur van de verhaallijn rond de 50 uur zou liggen, iets dat redelijk normaal is voor een titel binnen de franchise. In de realiteit bleek dit een stuk lager te liggen, rond de 20 uur, en dit zorgde ervoor dat veel mensen teleurgesteld waren.
Toch zijn niet alle hypes slecht, kijk maar naar een game als Pokémon Sun en diens wederhelft Moon. Nintendo heeft de laatste jaren een aantal vreemde keuzes gemaakt en daar zelfs een aantal van doorgevoerd binnen de nieuwe Pokémon-games, maar toch lijken deze het altijd goed te doen. De verwachtingen waren dit jaar extra hoog gespannen, met name omdat de aandacht voor de franchise enorm was dankzij de release van Pokémon GO afgelopen zomer. Toch bleek deze er een te zijn die goed zou uitpakken. De cijfers van critici waren hoog en gamers waren tevreden.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de titels waar de game-wereld zich een beetje in verdeelt. Een goed voorbeeld hiervan is onze Game van de Maand, namelijk The Last Guardian. Met een ontwikkelingsduur van tien jaar kun je er donder op zeggen dat de verwachtingen hooggespannen waren. Ikzelf was er ook eentje die van tevoren enorm bang was dat de game zou tegenvallen, maar in mijn ogen deed The Last Guardian dat niet. Een groot deel van de critici is dat met mij eens, maar een even groot deel niet. Deze geven juist aan dat de game niet aan de verwachtingen voldeed.
Het ontstaan van een hype begint natuurlijk bij de ontwikkelaar en uitgever. Door naamsbekendheid te maken en de juiste beelden te laten zien maken zij hun games bekend aan de gamers en hopen vervolgens dat deze aanslaat. De reacties van gamers hebben hier natuurlijk ook flink mee te maken: indrukwekkende beelden leveren indruk op de gamers, maar het is tegenwoordig aan social media om de hype groot te maken. Gamers delen hun verwachtingen met elkaar en ontwikkelaars spelen daar weer op in voor naamsbekendheid en het vergroten van de hype.
Of een hype vervolgens slaagt of faalt, lijkt het hem vooral te doen te hebben met de manier waarop een game aan de verwachtingen van de gamers voldoet. Hoe ontstaan deze verwachtingen? Juist, door de woorden en toezeggingen van de ontwikkelaar. Als deze transparant en eerlijk blijven, heb je een grotere kans dat de hype zich op een goede manier ontwikkelt en zal aflopen. Doet een bedrijf valse beloftes die niet terug te zien zijn in de game, dan is de hype hun eigen valkuil omdat te veel mensen teleurgesteld zijn in een game.
Natuurlijk zijn er ook nog overige factoren: hoe een game eruit ziet en speelt, en de mate waarin glitches en frame drops plaatsvinden. Zo flopte Homefront: The Revolution dit jaar met name, omdat de titel voor veel mensen gewoon onspeelbaar was. Dan is het ook wel logisch dat je er een niet al te fijne nasmaak aan overhoudt. Toch lijkt de verwachting, zoals deze gemaakt wordt door de ontwikkelaar zelf, de grootste invloed te hebben.
In het begin stelde ik mezelf de vraag: is een hype rondom een game goed of slecht? Ik kan daarop eigenlijk maar één conclusie trekken: een hype, hypen of het ontstaan van een hype is niet erg, op deze manier kan een game zichzelf in de publiciteit brengen en de gamers bereiken die de game tof zouden vinden. Het nadeel zit hem net name in het overhypen, wanneer er te veel aandacht rondom een game komt en de verwachtingen enorm hooggespannen worden. Het geven van valse informatie zodat een game andere verwachtingen schept dan in de uiteindelijke game terug te zien zijn is dan de grootste valkuil. Op deze manier kan een game bijna alleen maar tegenvallen.