Horizon: Zero Dawn draaide niet op 4K maar kwam ‘dicht in de buurt’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Horizon: Zero Dawn draaide niet op 4K maar kwam ‘dicht in de buurt’

Eén van de paradepaardjes van Sony’s PlayStation Meeting was de presentatie van nieuwe, niet eerder vertoonde beelden van Guerilla’s Horizon: Zero Dawn. Hoewel de game er magnifiek uitzag op het grote scherm, draaide deze toch niet op native 4K.

Dit liet de art director van Guerilla Games, Jan-Bart van Beek, in een interview na de presentatie weten. Daarbij vertelde hij wel dat het zo dicht in de buurt kwam van native 4K dat het verschil met het menselijke oog niet tot nauwelijks te zien is.

Nu is het overigens geen verrassing te noemen dat een game als Horizon: Zero Dawn technisch gezien niet echt op 4K-resolutie draait. Het ligt zelfs in de lijn der verwachting dat een hele hoop games niet op native 4K-resolutie zullen draaien. De meeste games zullen, vooral in de beginfase van dit 4K-tijdperk voor console gaming, eerder ge-upscaled worden naar een resolutie die dicht in de buurt komt van 4K. PlayStation’s system architect Mark Cerny maakte er dan ook geen geheim van dat het renderen van 4K-beelden op de console dé uitdaging van 2016 vormt.

Desalniettemin maakten de beelden van Horizon: Zero Dawn op de PlayStation 4 Pro behoorlijk indruk, 4K of niet. Dat de game op de getoonde resolutie, in combinatie met High Dynamic Range, tot een van PlayStation’s hoogtepunten gerekend mag worden, lijkt intussen vrij onomstotelijk bewezen.