Hoofd van Oculus VR biedt verontschuldigingen aan

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Hoofd van Oculus VR biedt verontschuldigingen aan

Het hoofd van Oculus VR, Palmer Luckey, heeft zijn verontschuldigingen aangeboden. Hij had meerdere keren beweerd dat de headset ongeveer $350 zou gaan kosten. Gisteren werd bekend dat de verkoopprijs van de headset $599 zal zijn.

Ondanks de hoge prijs had de headset geen enkel probleem om ‘uitverkocht’ te raken. Gisteren was het voor het eerst mogelijk om de Oculus Rift te bestellen en de Oculus Rifts ging als warme broodjes over de toonbank. Toch zijn de meeste mensen niet gecharmeerd van de hoge prijs, zeker omdat Luckey eerder meerdere malen had gezegd dat de prijs rond de €350 zou gaan liggen. Hier betalen we zelfs nog meer aangezien de Oculus Rift in Nederland €699 gaat kosten. Tijdens een AMA (Ask Me Anything) op Reddit nam Luckey de tijd om de fans te woord te staan en bood hij zijn verontschuldigingen aan voor het misleiden van de mensen.

Veel bronnen claimden dat de Oculus Rift zo’n $1500 zou gaan kosten. Het frustreerde me hoeveel mensen dat echt geloofden. Om dat tegen te gaan zei ik inderdaad dat de Rift rond de $350 zou zitten. De eerste paar dev kits zaten inderdaad rond die prijs, ook al wist men intern dat met de specs die we echt zouden willen gebruiken, de prijs rond de $600 zou zitten. Iets wat ik en Oculus in zijn geheel nooit hebben veranderd. Daarvoor mijn excuses.

De reden voor het hoog uitvallen van de prijs is omdat Oculus wil dat de Oculus Rift dé VR-ervaring wordt. De headset wordt met een verlies verkocht omdat de hardware zo krachtig is (twee OLED-schermen, tracking systeem, etc.) en men heeft moeten denken aan genoeg comfort voor de gebruiker. Luckey zei dat ze wel hadden kunnen gaan voor iets vergelijkbaars met een eerdere dev kit om zo de prijs laag te houden, maar dat mensen dan teleurgesteld zouden zijn in het product. De Oculus Rift zal na verloop van tijd in prijs verlagen door deals met de fabrikanten van de hardware, maar gezien het feit dat een krachtige pc nodig is voor een fatsoenlijke ervaring, zal een uitzonderlijke investering de norm blijven om (optimaal) gebruik te kunnen maken van de Oculus Rift.