Homefront: The Revolution – Aan de slag met de stresstest
Een paar jaar geleden was daar plots Homefront, een middelmatige shooter met een opvallende insteek: de VS valt voor de verandering eens niet een land aan, maar wordt zelf overmeesterd. Door een verenigd Korea welteverstaan. De game verscheen en snel daarna verdween de game ook weer naar de achtergrond. Eind mei kunnen we echter aan de slag met een nieuwe game binnen de serie: Homefront: The Revolution. Op 11 februari begint er een closed beta, maar een select groepje gamers mocht al aan de slag met een stresstest. Wij waren daar één van en dit zijn onze bevindingen.
Voordat we beginnen met dit artikel, moeten we wel even duidelijk vermelden dat het hier gaat om een stresstest van de closed beta. Van alle kanten wordt dan ook benadrukt dat dit nog niet de uiteindelijke versie is die eind mei in de winkels zal liggen.
Wanneer je aan de slag mag met de closed beta halverwege februari, ga je aan de slag met de Resistance Mode, een modus voor vier spelers waarin je het in verhalende missies opneemt tegen de KPA: de Korean Peoples Army. Gedurende deze missies krijg je verschillende opdrachten voorgeschoteld die je moet voltooien om de missie tot een goed einde te brengen. Dat is het vermoeden tenminste, want in geen enkele van de potjes die we hebben gespeeld, hebben we het einde van de missie gezien. Zijn we dan zulke waardeloze schutters? Nou, dat valt op zich wel mee. Denken we. Hopen we.
Waar het eerder aan lijkt te liggen, is de game zelf. Makkelijk excuus misschien, maar het is in dit geval zeker een reële mogelijkheid. De game moet namelijk nog aan alle kanten geoptimaliseerd worden en dat is op ieder moment tijdens het spelen van de bèta goed te merken. Dat begint al op het moment dat je een karakter mag kiezen. In de Resistance-modus speel je namelijk niet met een vastgesteld karakter, maar met een strijder van jouw keuze. In eerste instantie kies je één van de basisstrijders, maar naarmate je progressie vordert, kun je andere outfits, wapens en accessoires vrijspelen voor je karakter. De grafische kwaliteit van je karakter laat echter te wensen over. Iets wat niet moet kunnen, helemaal gezien we ondertussen al drie jaar in de nieuwe consolecyclus zitten.
Ditzelfde fenomeen wordt extra duidelijk op het moment dat je de game daadwerkelijk gaat spelen. De game zit momenteel grafisch op hetzelfde niveau als een Xbox 360-game van vier, vijf jaar geleden. Textures zijn plat en details zijn vrij rommelig afgewerkt. Op zich is daar nog wel overheen te kijken, ware het niet dat de game ook op ieder moment lijkt te stotteren. We hebben het gevoel dat dit te maken heeft met de stresstest, maar dat is dus juist een teken dat Dambuster Studios nog voldoende heeft te optimaliseren. Als dit namelijk ook zo in de uiteindelijke game zal zijn, is de multiplayer niet speelbaar en dat zou een hele flinke domper zijn voor de game.
Ook de wapens en vijanden mogen nog flink getweakt worden. Ondanks dat de cameragevoeligheid op 50% staat, vliegt de camera alle kanten op wanneer je probeert te richten. Het lichtste tikje zorgt dat je camera al snel 30 graden draait, waardoor het richten vrij lastig wordt. Nu heb je de mogelijkheid om een shotgun te kiezen, dus is nauwkeurigheid niet altijd een vereiste als je één op één met een vijand bent, maar daar heb je niet vaak iets aan. Direct vanaf het begin kom je al een groot aantal vijanden tegen, in verschillende variaties, die je het leven zuur proberen te maken. Als een van je teamgenoten je dan probeert te herstellen, lukt dit echter bijna nooit. Vijanden lijken plots overal vandaan te komen en vaak nog voordat de eerste opdracht is voltooid, staat er een ‘game over’ op het scherm.
We willen nogmaals benadrukken dat dit slechts een eerste blik is op de game, in sub-optimale omstandigheden. De stresstest lijkt zeker impact te hebben op de performance van de game, maar als dit de daadwerkelijke staat is van Homefront: The Revolution, dan kan de release een bittere pil worden, voor Dambuster Games, voor Deep Silver en vooral voor ons, de gamers. Wanneer de closed beta beschikbaar is, zullen we de game natuurlijk opnieuw spelen en dit artikel bijwerken met onze mening van dat moment.