Het leed dat street dates heet – Whoops… too soon?!
Je kent het vast wel. Je hebt weken, misschien wel maanden geleden je pre-order geplaatst voor die ene game waar je zo hyperleip van wordt dat je bijna in staat bent om een week vrij te pakken en als een overenthousiaste hond bij de brievenbus gaat zitten, wachtend op de postbode die jouw ‘heilige pakketje’ komt bezorgen. De dag nadert snel en de anticipatie wordt je bijna fataal (figuurlijk, hoop ik). Om de spanning te breken ga je vast ervaringen delen met wat andere gamers en wat blijkt… iemand heeft je game al. Je klomp breekt, KRAK! Hoe is dit mogelijk?! Helaas gebeurt dit steeds meer. Street dates zijn er kennelijk om gebroken te worden.
Nu krijgen vooral de kleine ondernemers vaak de schuld van deze praktijken (weet ik uit ervaring). Volgens de grote winkelketens is het vaak ‘dat ene winkeltje dat ‘m stiekem al verkoopt, dus ja, wij verkopen hem daarom ook maar vast’. Ik zou liegen als ik zeg dat dat vroeger niet af en toe het geval was, maar tegenwoordig liggen de zaken wel wat anders. Vooral bij AAA-titels staat er namelijk voor de kleine ondernemer een hele hoop op het spel. Uitgevers zijn namelijk niet zo happig op het eerder verkopen van een game en zetten daar dan ook hoge sancties op. Mocht een uitgever toch nog barmhartig zijn en je niet financieel straffen, dan heb je als ondernemer wel kans dat je op de ‘last minute shipping’-lijst staat. Nee, een eenmanszaak denkt wel twee keer na.
Toch blijft het gebeuren dat games dagen voor de release op de markt belanden, wat onlangs weer is voorgevallen. Niet met één, maar twee AAA-titels welteverstaan. Zo kwam Uncharted 4: A Thief’s End al ruim twee weken voor de launch (zij het niet geheel legaal) in Engeland op de markt. Twee weken dames en heren. Dat Sony hier verre van blij mee is, dat is goed te volgen. Intussen schreeuwen gamers moord en brand dat de game “dan ook maar los moet”. Eerlijk gezegd zou dat ook het eerste zijn dat ik zou willen, want ik smacht echt naar die game, maar ik begrijp ook waarom dat simpelweg niet kan. Daar later meer over.
Gevalletje twee is dan wel weer een kwestie van legitieme verkoop. Ik heb het over 2K’s Battleborn, een game waar ik om persoonlijke redenen minder mee heb. Dat neemt niet weg dat mensen die de game bij een postorderbedrijf besteld hebben aardig in de aap gelogeerd zijn, gezien een grote speelgoedwinkel (waarvan ik de naam niet zal noemen) de game al ruim vier dagen voor de officiële launch in de schappen plempt. Vooral bij games waarin het levelen van een character een big deal is, kan dit een nekslag vormen voor de kleine ondernemer die zich wel aan de street dates moeten houden. De kans is namelijk groot dat zij hun pre-orders zien verdwijnen als sneeuw voor de zon en iedereen als een malle naar ‘die winkel die hem al verkoopt’ zien marcheren. Want ja, je moet in de game wel mee kunnen met je matties, toch?
Dan nu het vraagstuk waar we eerder over spraken: waarom niet gewoon los wanneer het kan? Het antwoord daarop is simpeler dan je je kunt voorstellen. Stel, je bent een campagnemanager van een hele grote uitgever. Je hebt van je CEO een torenhoog budget gekregen om je product vlak voor de lancering nog eens even lekker te teasen aan de liefhebbers. Nog een laatste trailer, posters en banners in megaformaat, allemaal met die ene datum erop. En dan moet je ineens horen: “Sorry maat, het product wordt nu al verkocht”. Geloof me, die CEO wordt daar niet blij van. Ok, zijn product brengt geld in het laatje, maar heeft hem ook ineens onnodig veel geld gekost.
Antwoord twee wordt momenteel veroorzaakt door de gamers zelf en dan vooral door streamers en bloggers. Het spoilen van een plot is tegenwoordig nog makkelijker dan water koken en dat is iets waar ontwikkelaars én uitgevers helemaal niet vrolijk van worden. Ok, je kunt spoilers natuurlijk eenvoudig vermijden. Het is alleen gebleken dat mensen die echt willen spoilen er alles aan doen om dat te bewerkstelligen. De enige manier om de ervaring niet te laten verpesten, is in een grot gaan wonen en dan vooral eentje waar geen Wi-Fi-signaal je kan bereiken. Zeg maar dag tegen Facebook, Instagram, Twitter en alle andere social media die je smartphone rijk is. Oh, en 9GAG, vooral 9GAG dien je te vermijden.
Dus, om dit gezapige verhaal even tot een einde te breien: Street dates, yay or nay? Laten we het, hoe moeilijk het ook kan zijn, maar gewoon op yay houden mensen. De datum die een uitgever prikt is er niet voor niets. Al is het maar om de game in volle glorie te kunnen spelen nadat de servers online zijn gegaan en de helaas nodige Day One-patch zijn werk heeft gedaan. Ik weet dat het wachten vaak tergend is, maar geduld is een schone zaak. Ook voor die grote winkelketens heb ik een tip: Als er een pukkelige knul met zijn telefoon in de handen je zaak binnen komt lopen en zegt: “Winkel die en die verkoopt ‘m al”, vraag jezelf dan eens af waarom hij de game dan niet daar heeft gekocht. Don’t be lame, hide that game.