Het jaar van Pixel Vault – de terugblik van Bart

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Het jaar van Pixel Vault – de terugblik van Bart

Het einde van het jaar: het ideale moment om terug te blikken op 52 weken vol  games, nieuws en aankondigingen uit de game-industrie. Ook bij Pixel Vault is dat niet anders en dus hebben we al onze redacteuren gevraagd om terug te blikken op hun game jaar. Bart kijkt vandaag in zijn terugblik terug op 2014!

In de wereld van de games stond een groot gedeelte van het jaar 2014 in het teken van next-gen. De problemen die zich bij zowel Sony als Microsoft voordeden tijdens de lancering van hun nieuwe consoles hebben in mijn ogen een grote invloed gehad op de gehele industrie. 2014 zie ik persoonlijk als een jaar waarin uitgevers de laatste échte nieuwe games naar PlayStation 3 en Xbox 360 brachten, maar ook als een jaar waarin de eerste goede titels voor de nieuwe consoles verschenen. Nintendo heeft dit jaar grote stappen gezet door goede en oude vertrouwde titels naar de Wii U te brengen en het lanceren van de 2DS.

Xbox-One

Om terug te komen op de lancering van de nieuwe spelcomputers, vind ik dat dit zeer moeizaam is verlopen. Sony begon in november 2013 met de lancering van de PlayStation 4, echter hadden zij er nooit op gerekend dat er zoveel vraag zou zijn naar de nieuwe console. Na ongeveer zes maanden waren alle pre-orders pas uitgeleverd aan de consumenten en waren exemplaren voor losse verkoop beschikbaar. Sony had in de Benelux dan ook ruim de tijd om uit te leveren, aangezien Microsoft pas later in het jaar de Xbox One in de regio zou lanceren. Microsoft liet weten meer tijd nodig te hebben om de Nederlandse taal te verwerken in het apparaat. Ruim negen maanden later kwam de Xbox One dan eindelijk uit in de Benelux, maar wacht… Zonder de Nederlandse taal in het systeem? Ik vind het persoonlijk belachelijk dat mensen zo lang hebben moeten wachten op iets wat er uiteindelijk helemaal niet is. Dat meer mensen hier zo over dachten zien we terug in de verkoopcijfers van beide spelcomputers.

Een ander probleem waar alle spelcomputers tegenaan lopen, is de vereiste opslag voor sommige games. Tegenwoordig neemt het installatiebestand al snel 40 tot 50 gigabyte in beslag, wat met een opslag van 500 gigabyte neerkomt op zo’n twaalf games. Een grotere opslag is in de toekomst dus vereist.

Pokemon-Ruby-3
Ook de lancering van Nintendo’s Wii U is ver van gemakkelijk verlopen, maar toch weet Nintendo nu de draad weer op te pakken. Met recente titels als Super Smash Bros. voor Wii U, Pokémon Omega Ruby en Pokémon Alpha Sapphire, hebben nu ook de twijfelende consumenten een reden gevonden om de spelcomputers aan te schaffen. Met de 2DS heeft Nintendo handheld gamen toegankelijker gemaakt. Consumenten voor wie de 3D-optie van de 3DS niet van toegevoegde waarde is, kunnen door middel van de 2DS toch alle nieuwe games van Nintendo spelen. Een prima oplossing als je het mij vraagt. Het enige punt van kritiek dat consumenten hebben, is dat hij niet inklapbaar is.

Het einde van het jaar zien uitgevers als een ideale periode om games uit te brengen, maar ik vind dat dit jaar het tegendeel heeft bewezen. Omdat ontwikkelaars ruim de tijd hebben gehad om voor de nieuwe spelcomputers te ontwikkelen of games simpelweg nog snel voor de feestperiode uit willen brengen, kwamen er eind dit jaar zoveel titels uit dat veel mensen keuzes moesten maken tussen alle toptitels. Aangezien een toptitel tegenwoordig tot wel zeventig euro kan kosten, kan de gemiddelde consument simpelweg niet alle games meer tijdens lancering in huis halen. De kwaliteit van de games komt dit ook zeker niet ten goede. In veel gevallen werden games met vervelende fouten gelanceerd en waren sommigen soms zelfs onspeelbaar.

2014

Toch beschouw ik het jaar 2014 in games als geslaagd. Je kunt het als negatief ervaren dat er afgelopen tijd meer toptitels zijn uitgekomen dan dat je tijd hebt, maar ik ervaar dit juist als positief. Dat de kwaliteit momenteel zo hoog ligt belooft een hoop voor de toekomst. Ik wens alle lezers van Pixel Vault een geweldig 2015 toe waarin ik hoop jullie nog meer content aan te kunnen bieden en nog meer prijzen te kunnen verdelen door middel van de werkzaamheden van ons als team!