Heroes of the Storm – We kunnen helden zijn, maar voor maar een match
Toen ik op gamescom Heroes of the Storm speelde, was dat voor mij de tweede keer. De eerste keer dat ik de game speelde was een jaar eerder, op gamescom 2014. Heroes of the Storm was toen nog net in closed beta maar zou elk moment in open beta gaan. Zoals ik al zei, ik heb de game sindsdien niet meer aangeraakt terwijl ik dat wel zou kunnen. De game is momenteel nog steeds gratis te spelen en loopt van wat ik hoor prima. En toch ben ik blij dat ik een heel jaar heb gewacht. Er kan in een jaar veel gebeuren en niets is minder waar geweest voor Blizzard met Heroes of the Storm. Waar vorig jaar het woord bèta er nog vanaf droop, is Heroes of the Storm inmiddels een volwaardige titel geworden. De game is in alle opzichten verbeterd en heeft zelfs nieuwe mappen en mogelijkheden gekregen. Suck it, League of Legends.
Even een snelle reminder voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn: Heroes of the Storm is de MOBA van Blizzard. Het is een game waar twee teams elkaars basis proberen te vernietigen door eerst checkpoints/objectives kapot te maken om zo een baan naar de vijandelijke basis vrij te maken. Teams bestaan uit vijf man en iedereen kiest een bepaalde Hero om mee te spelen. Wat je in feite krijgt, is een RTS zonder resource gathering, base building of het aanvoeren van manschappen. Dat wordt (of is in sommige gevallen al) gedaan door de AI, zodat jij je met je Hero kunt concentreren op aanvallen. De Heroes waar je uit kunt kiezen, zijn allemaal afkomstig uit Blizzard’s franchises. Denk aan Warcraft, Diablo, Starcraft, Lost Vikings en wellicht binnenkort ook uit Overwatch.
Waar ik vorig jaar het leven van iedere medespeler tot een levende hel maakte door Diablo te kiezen als mijn Hero, ging ik dit keer voor een ander soort dood en verderf: Arthas. Het werd al vrij snel duidelijk dat Arthas mij niet zo goed lag, en dat de spelers waar ik tegen speelde niet meer zo onervaren waren als de vorige keer dat ik het speelde. Niet alleen dat, we speelden op een map die tijdens gamescom was aangekondigd. Of ja, eigenlijk daarvoor al, want ik speelde de game voor de officiële aankondiging. De map zelf was niet veel anders dan wat je als gemiddelde MOBA-speler gewend bent. Het is een brede map met jouw basis aan de ene kant en die van het vijandelijke team aan de andere kant. Wat deze map echter speciaal maakte, was de mogelijkheid om een groot wezen te summonen. Dat kon alleen op bepaalde plekken in de map, waar skeletten werden gespawnd als er een timer voorbij was. Beide teams konden er naartoe gaan om de skeletten te doden, wat natuurlijk tot enige chaos leidde. Het team dat als eerste vijftig skeletten om de kling wist te jagen, kreeg een gigantisch monster aan hun zijde dat vreselijk moeilijk te stoppen was en een voorliefde had om Heroes te doden. Gelukkig waren mijn team en ik daar tijdig van op de hoogte. Met tijdig bedoel ik natuurlijk ‘niet’ en hadden we geen idee dat dat kon. Het vijandelijke team maakte daar al te graag gebruik van en slachtte ons binnen een kwartier speeltijd af. Het is maar goed dat je van je fouten leert. Dat overkomt me geen tweede keer.
Ben ik ontevreden omdat ik met mijn team verloren had? Nee hoor. Zelfs in verlies blijft Heroes of the Storm een ontzettend leuke game, net als elke andere game van dit genre. Wat games als Heroes of the Storm de moeite waard maakt, is of de community een beetje te pruimen is. Als de community van Heroes of the Storm goed is, zie ik het ooit League of Legends van de troon stoten. Niet alleen biedt het hetzelfde concept maar dan gestroomlijnder uitgewerkt, het biedt ook iets wat Riot Games met League of Legends lijkt te vertikken: proberen het concept te veranderen en te innoveren. Een aantal jaar terug kwam Riot Games met een nieuwe mode voor League of Legends: Dominion. In minder tijd dan dat heeft Blizzard met hun MOBA iets op de kaart gezet wat niet alleen grafisch indrukwekkender is, maar ook nog eens veelzijdiger is, zonder al te veel van het concept te dwalen. Ik ben benieuwd wat Blizzard in de toekomst nog meer voor ons in petto heeft. Nadat mijn beoogde opvolger voor League of Legends het loodje moest leggen dankzij EA (RIP Dawngate), denk ik dat Heroes of the Storm die plek nu in gaat nemen. Als dit zo doorgaat zal mijn League of Legends-account misschien wel permanent in de ijskast worden geplaatst.