Halo 5: Guardians – Aan de slag met Warzone
Nog een paar maandjes en dan mogen we weer aan de slag met Master Chief. Met of zonder Cortana, dat blijft voorlopig nog even onduidelijk. Er was nog veel meer onduidelijk over de game en dan vooral rondom de nieuwe multiplayer modus Warzone. Tijdens de gamescom gingen we met de modus aan de slag, dus leek het ons de hoogste tijd om de fijne details eens uit te lichten.
Warzone is misschien wel de grootste toevoeging aan de competitieve multiplayer van Halo 5: Guardians. Natuurlijk hebben we de co-op player, maar die is vooral gericht op het verhaal. Warzone richt zich echter op de heerlijke multiplayer chaos waar we Halo toch wel van kennen. Alleen tilt Warzone het allemaal net naar een hoger niveau. Met 24 spelers kun je kiezen uit twee verschillende modi: Tug of War en Core (de officiële namen van de modi zijn nog niet bekend, dus maken we voor het gemak maar even gebruik van deze twee).
Core is misschien wel de meest opvallende modus in Warzone, zo niet in heel Halo 5: Guardians. In Core is het de bedoeling om op een map samen met je team drie controlepunten in handen te krijgen. Lukt je dit, dan gaat de kern van de tegenstander open en kan het team aanvallen om een overwinning te scoren. Maar dat is niet de enige manier om te winnen. Wanneer een van de twee teams immers 1000 punten weet te behalen, pakken ze namelijk ook de overwinning, of die kern nou intact of vernietigd is. Die punten verzamel je door de vijand om te leggen.
De twist van deze modus is dat je niet alleen met je eigen team en het vijandige team op de kaart bent. Core is namelijk een PvPvE modus: Player versus Player versus Everyone. Over heel de kaart vind je namelijk ook AI-vijanden terug in de vorm van de Prometheans en de Covenant. Let je dan ook nog een beetje op, dan zie je verschillende malen tijdens een match ook nog mini-bosses verschijnen. Leg je deze om samen met je team, dan krijg je een flinke scheut punten om je dichterbij de overwinning te helpen.
Tug of War is een modus die niet compleet nieuw is in de industrie, maar wel in de Halo-serie. De modus is het beste te vergelijken met de Conquest-modus uit Battlefield. Je begint samen met je 11 teamgenoten vanuit een centrale basis. Vanaf daar is het de bedoeling om zo snel mogelijk drie andere punten op de kaart te bemachtigen. Met iedere kill en iedere periode dat je een basis in handen hebt, krijgt je team punten. Verzamel je samen met je team 1000 punten, dan pak je de overwinning. Daarmee is het meteen duidelijk dat potjes niet 3-4 minuten zullen duren, maar eerder richting de tien minuten zullen gaan als je een matige tegenstander hebt. Heb je een goede, gebalanceerde partij, dan zouden we er niet vreemd van opkijken als je een match kan uitrekken naar twintig tot soms wel dertig minuten.
Dat die matches langer duren, heeft niet alleen te maken met het hogere puntenaantal. De maps waar je op speelt zijn namelijk ook stukken groter dan in voorgaande games. De gebieden waar je in speelt, speciaal gemaakt voor Warzone, zijn tot vier keer groter dan ieder ander level uit de multiplayer van Halo tot nu toe. Niet alleen omdat je met 24 spelers bent, maar ook omdat je voertuigen kan krijgen. Daar komen we echter zo nog op terug. Eerst moeten we namelijk een bubbel doorprikken bij mensen die hopen dat ze bij de release dan ook twintig van dit soort grote levels krijgen. Dat is namelijk niet zo. 343 Industries heeft aangekondigd dat Warzone bij de release in november 6 verschillende maps gaat krijgen. In de maanden daarna gaan er nog 6 maps bijkomen, waarvan de laatste in juni 2016 zal komen.
Toch bieden de twee modi genoeg afwisseling. Misschien dan niet zozeer in de hoeveelheid levels, maar wel in de manier waarop je aan de slag kan gaan in de partijen. Nieuw in de multiplayer zijn namelijk de Requisitions. Upgrades die je verdient tijdens het spelen van multiplayer matches. Bij iedere match verdien je punten, die je na een match weer kan besteden aan Requisition Packs. Geen zin om deze punten te sparen? Dan kun je ze ook gewoon kopen in de Xbox Store. Nu hoor ik meteen iedereen moord en brand schreeuwen: “Halo 5 wordt pay-to-win, boooh!” Tegen iedereen die zo loopt te schreeuwen, zeg ik: even ademhalen. In die pakketten zitten namelijk twee type kaarten: kaarten voor oneindig gebruik en kaarten voor eenmalig gebruik. Die kaarten met oneindig gebruik, zijn pure cosmetische upgrades. Denk aan skins voor je wapens, aanpassingen aan je outfit en speciale animaties voor sluipmoorden.
Die kaarten die eenmalig bruikbaar zijn, maken Warzone echter pas echt interessant. Gedurende een match bouw je namelijk Requisition Energy op. Dit doe je door controlepunten te veroveren, teamgenoten te helpen en vijanden om te leggen. Kom je daarna tot een ongelukkig einde, dan krijg je kans om deze punten in te wisselen voor een wapen dat je in het volgende leven weer kan gebruiken. Ga je dood, ben je het wapen weer kwijt en moet je het opnieuw verdienen. Het kan dus lonen om je energiepunten op te sparen, om deze uiteindelijk in te zetten voor een beter wapen. Toch komt ook dat niet zonder risico: gebruik je een kaart, dan moet je hem opnieuw krijgen om hem opnieuw te gebruiken. Maar niet getreurd, want ook daar heeft 343 Industries een oplossing voor. Nadat je een kaart namelijk voor het eerst hebt gekregen, zal je deze vaker gaan zien. Heb je dus bijvoorbeeld voor het eerst een Rocket Launcher ontgrendeld, dan is de kans groter dat je hem daarna nog een keer krijgt. Dit om te zorgen dat je makkelijker meerdere varianten van dezelfde kaart verdient zodat je niet bang bent om hem te gebruiken.
Het waren helaas maar twee korte potjes die we konden spelen in Keulen. Toch gaven deze een goed gevoel over de nieuwe modus, zoals je zojuist hebt kunnen lezen. De modus belooft grootser en gevarieerder te worden dan modi uit de voorgangers. Het is echter de vraag hoe lang je als fanatieke Halo-fan zoet blijft met maar zes maps. Natuurlijk zijn er nog andere modi met andere maps, maar we hebben het gevoel dat dit de publiekstrekker gaat worden in Halo 5: Guardians. Of dat zo is lees je natuurlijk later dit jaar als we met de volledige game aan de slag gaan in onze review.