Guérin: “Standaard van 60 FPS steeds minder in trek”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Guérin: “Standaard van 60 FPS steeds minder in trek”

Hoewel veel games tegenwoordig prima te spelen zijn met 60 FPS, blijken er een flink aantal mensen in de game-industrie van mening te zijn dat de 60 FPS-standaard moet worden vervangen voor de oude vertrouwde 30 FPS.

Kort na de ophef rondom Assassin’s Creed: Unity –waarbij het ging over het grafische verschil tussen de PS4 en de Xbox One versie van de game-, heeft Nicolas Guérin, hoofd leveldesigner van Assassin’s Creed: Unity, in een interview aangegeven dat vrijwel de hele game-industrie van de 60 FPS-standaard afstapt. 60 FPS zou zodanig moeilijk zijn om mee te werken dat de games er qua grafische prestaties én renderkwaliteit niet (altijd) beter op worden.
Zo laat hij weten:
“Bij Ubisoft hebben we lange tijd 60 FPS nagestreefd. Ik denk dat dat geen goed idee was omdat het niet veel oplevert en het ziet er niet ‘echt’ uit. Net als de Hobbit-film (die op 48 FPS draaide in plaats van de gebruikelijk 24 FPS), die zag er ook heel raar uit. In andere games is het hetzelfde, bijvoorbeeld Ratchet & Clank.”
Naast Guérin is ook Alex Amancio, creative director van Unity van mening dat de standaard van 60 FPS prima werkt voor het shooter-genre. Tóch is ook hij van mening dat een limiet van 30 FPS beter zou zijn voor action-adventure games, omdat het “op andere vlakken betere grafische prestaties kan opleveren”.